Charles Explorer logo
🇨🇿

Receptář praktické výuky biologie

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MB180C39

Sylabus

Toto je výčet probíraných témat, jejich pořadí se může změnit.

1. Úvod, podmínky zápočtu - Jan Mourek

2. Příprava trvalých mikroskopických preparátů, média mísitelná a nemísitelná s vodou, otiskové preparáty, roztěrové preparáty, krájení histologických řezů na mikrotomu, barvení histologických preparátů - Jan Mourek

3. Možnosti jednoduchých simulací metod molekulární genetiky ve školní praxi - Vanda Janštová

4. Příprava čistých kultur vybraných modelových prvoků (krásnoočko, trepka, Tetrahymena) - Jan Mourek

5. Mikroskopická technika vhodná pro školní praktickou výuku, metody světelné a fluorescenční mikroskopie (LED-fluorescenční mikroskopie), údržba mikroskopické techniky, měření mikroskopických objektů, záznam a dálkový přenos mikroskopického obrazu a videa pro potřeby distanční výuky - Jan Mourek, David Svoboda

6. Sběr a preparace hmyzu - Jan Mourek

7. Laboratorní metody ve výuce geologie - Lukáš Falteisek

8. Výroba kapalinových válců a jejich renovace - Jan Mourek

9. Botanická školní technika (herbářování, rozčleňování květu, vybrané botanické mikroskopické preparáty) - Petr Novotný

10. Výroba modelů přírodnin z modelovací hmoty - Jan Mourek

11. Prezentace didaktických pomůcek studentů - Jan Mourek

Anotace

Tento předmět je zaměřený na praktickou přípravu budoucích učitelů biologie na SŠ. Mezi hlavní tématické okruhy patří metodika práce s biologickým materiálem, tvorba didaktických pomůcek a jejich využití, údržbu výukových sbírek a zajištění chodu školní biologické laboratoře. Studenti si osvojí "klasické" metody přípravy didaktických pomůcek a materiálu (dočasné i trvalé mikroskopické preparáty, makroskopické přírodniny ve sbírkách, čisté kultur prvoků apod.). Získají i zkušenosti nezbytné pro práci se školní biologickou optikou(včetně LED-fluorescenční mikroskopie) a seznámí se s možnostmi simulace molekulárně genetických metod ve školních podmínkách pomocí běžně dostupných kancelářských potřeb a dalšího materiálu. Jedno cvičení je zaměřeno na metody geologických praktických cvičení (např. tvorba odlitků zkamenělin atd.).

Dalším důležitým aspektem je rozvíjení kompetencí budoucích učitelů pro distanční výuku. Studenti si vyzkoušejí práci v e-learningovém prostředí Google Classroom a dokumentaci biologických objektů a procesů (záznam a dálkový přenos obrazu a videa z mikroskopu). Předmět je určen pro studenty učitelství biologie (navazující magisterského, i doplňujícího studia učitelství biologie).

Studijní materiály a úkoly budou vyvěšeny v prostředí Google Classroom, do stejného prostředí budou studenti odevzdávat úkoly. Zapsaní studenti obdrží odkaz na začátku semestru. Pokud se na předmět zapíšete později, napište e-mail garantovi kurzu, dr. Janu Mourkovi.

Předmět byl v roce 2020 inovován z prostředků IP projektu "Inovace vybavení pro LED-fluorescenční mikroskopii v didaktické přípravě studentů učitelství biologie", řešitelé Jan Mourek a Vanda Janštová.