Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktické testy ve výuce biologie

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MB180C52

Sylabus

Okruhy:

Hodnocení žáků, jeho funkce, typy, současné trendy

Formy hodnocení; požadavky na hodnocení

Vyhodnocování práce žáků pomocí kritérií;

Chyby a objektivita hodnocení

Didaktické testy - vlastnosti, význam, klasifikace testu

Didaktické testy - typy položek

Didaktické testy - cutscore, klasifikační schéma

Didaktické testy - položková analýza

Didaktické testy - CTT a IRT teoretický rámec

Plošné ověřování výsledků výuky - uzlové body studia, maturitní zkouška, postavení biologie

Výzkum TIMSS a PISA, specifika úloh, problémy českých žáků

V průběhu výuky jsou opakovaně používány anglicky psané odborné podklady – články, ukázky konceptuálních rámců, testových otázek ap. Pro analýzu testových položek je používána anglickojazyčná aplikace ShinyItemAnalysis.

U vybraných témat budou naznačeny cesty k rozvoji těchto dovedností a kompetencí u budoucích učitelů (i jejich žáků) formou zaměření se na specifika distanční komunikace. Pozornost bude věnována rozdílným přístupům k hodnocení žáků a výsledkům jejich práce při využívání distanční a prezenční výuky. Upozorněno bude také na úskalí ale i výhody distančního způsobu hodnocení a na možnosti jejich administrace (online testy a hodnocení).  

Anotace

Předmět je zaměřen na problematiku didaktických testů. Věnuje pozornost porozumění jejich teoretickým východiskům (klasická teorie testů a Item Response Theory), možnostem jejich validace a interpretace. Důraz je kladen na rozvoj schopnosti samostatné tvorby školních testů a jejich vyhodnocování.

Otázky spojené s rolí testů ve vzdělávání jsou dále diskutovány v národním a mezinárodním kontextu a etablovanými mezinárodních výzkumy přírodovědné gramotnosti.