1. Projektová výuka – zásady, přednosti a úskalí, úloha učitele a žáka, vymezení pojmů
2. Badatelsky orientované vyučování u nás i v zahraničí
3. Projektový den pro školu – metodika a zkušenosti z realizace, funkce koordinátora environmentální výchovy
4. Projekty zaměřené na úsporu energie, Recyklohraní
5. Projekty orientované na spolupráci a vztahy v týmu, mezinárodní program Ekoškola (Ekocentrum Tereza)
6. Modelování vědeckého průzkumu okolí, terénní výuka, mezinárodní program Globe (Ekocentrum Tereza)
8. Město do kapsy – Mikroklima okolí školy (Ekocentrum Koniklec), regionální výuka a místně zakotvené učení
7. Les ve škole, škola v lese (Ekocentrum Tereza), regionální učebnice, vrstevnické učení
8. Kompostování na školních zahradách (Ekodomov)
9. Tvorba vlastních projektů posluchači – návrh, představení, teoretická příprava
10. Prezentace projektů, zpětná vazba a reflexe (případné ověřování v rámci pedagogických praxí, spolupráce s fakultními učiteli) V případě online výuky budou aktuální informace i materiály v Google Classroom
Předmět rozvíjí znalosti a dovednosti získané v základní přednášce Didaktika biologie a přírodopisu a ve Cvičeních z didaktiky biologie a přírodopisu. Studenti se podrobně seznámí se zásadami a metodami projektové výuky a badatelsky orientovaného vyučování a dalších aktivizujících metod výuky, principy místně zakotveného učení a vybraných metod rozvoje kritického myšlení.
Poznatky se naučí vhodným způsobem aplikovat ve výuce přírodovědných předmětů. Vyzkouší si činnostně orientovanou a badatelskou výuku prezenčně i online způsobem.
Na vhodných příkladech se dále seznámí s možnostmi využití projektové výuky při výuce mezip ředmětových vztahů, průřezových témat a v environmentální výchově i s vhodnými způsoby evaluace školních projektů. Seznámí se s ukázkami mezinárodních programů (např.
Globe a Ekoškola), pojektů krátkodobých, střednědobých, dlouhodobých a celoškolních a s možnostmi spolupráce s ekocentry a středisky ekologické výchovy. Studenti si během předmětu navrhnou vlastní projekt, ke kterému získají zpětnou vazbu a případně se pokusí o jeho realizaci podle současných moderních trendů ve výuce.
Studenti si osvojí také kompetence pro distanční a online výuku, digitální kompetence a kompetence pro praktickou experimentální výuku. Aktuální vývoj předmětu včetně materiálů naleznou studenti v Google Classroom.