Charles Explorer logo
🇬🇧

BioLogical Debates

Class at Faculty of Science |
MBCPLUS006

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

V prostředí Moodle bude vytvořen elektronický komplement kurzu, kde budou zveřejněna vypsaná témata. Každý ze studentů zapojených do projektu si vybere některé z nabízených témat, zvolí stanovisko (pro nebo proti) a kontaktuje partnera pro dané debatní téma. Společně pak vypracují podkladové materiály pro debatu na základě odborné literatury. Tyto materiály zveřejní na Moodle, aby byly přístupné k interní oponentuře protistrany. Zároveň budou tyto materiály i podkladem pro celkové hodnocení po proběhnutí debaty, které bude prováděno ostatními účastníky kurzu. Při hodnocení bude brán zřetel na faktickou správnost uváděných argumentů a úspěšnost jejich použití v debatě a diskuzi. Hodnocení tak poskytne účastníkům cennou zpětnou vazbu.

Příklady možných témat:

Pandemie chřipky je neodvratitelná

Pandemie chřipky je pouhou pandemií paniky

In vivo veritas, in vitro artificia

Nádorová biologie se obejde bez teorie nádorových kmenových buněk.

Genetika je na odhalení příčin multifaktoriálních nemocí 21. století krátká

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Projekt je inspirován formátem zahraničních veřejných debat IQ2 (http://intelligencesquaredus.org/index.php/past-debates/). Jedná se o veřejné debaty na vybrané kontroverzní téma formulované jako výrok, který může být obhajován nebo vyvrácen.

Debata probíhá před publikem, které hlasuje o svém názoru na dané téma před a po proběhnutí debaty. Úkolem debatujících z řad studentů programu Bakalář Plus (dva pro výrok, dva proti němu) je přesvědčit publikum o pravdivosti svého stanoviska. Témata debaty, v prvním roce omezená výhradně na oblast tzv. "bílé biologie", se stanou předmětem vstupních kritérií a mohou být formulována tak, aby mapovala ryze odbornou tématiku nebo částečně reflektovala etické aspekty experimentální biologie. Cílem projektu je tedy poskytnou studentům možnost nahlížet na odbornou problematiku z různých úhlů, samostatně vyhledávat v literatuře podklady pro dobrou a správnou argumentaci a naopak se naučit odhalovat falešné, ale často velmi přesvědčivé argumenty.

Projekt má ambici stát se praktickým seminářem kritického myšlení. Zároveň by měly tyto debaty zásadně přispět ke zdokonalení řečnických a argumentačních dovedností účastníků.

Vlastním debatám bude předcházet instruktáž a tránink zkušeného lektora MgA. Martina Vasqueze, Ph.D.

Pod jeho vedením by se účastníci měli seznámit s různými taktikami argumentace, naučit se správné formulaci myšlenek a pohotové rétoriky, odhadovat silné a slabé argumenty a zvládat námitky.