Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogická praxe náslechová z chemie

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MC280C07

Sylabus

1 týden praxe na střední škole formou hospitací v aprobačních předmětech studenta. Hospitace a následné rozbory hodin jsou prováděny skupinově (4 až 5 studentů) u jednoho či více fakultních učitelů školy. Studenti si provádějí zápisy z pozorování výuky a konzultují s FU jednotlivé kroky či jevy z vyučování. Požadavky: 10 náslechů a rozborových hodin v chemii za 1 týden. Veškeré potřebné formuláře, požadavky a doklady pro získání nároku na zápočet za pedagogickou praxi z chemie jsou obsaženy ve skriptu Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí, které si lze na KUDCH zapůjčit. Záznam z hospitace, zápis musí obsahovat: Záhlaví - jméno posluchače, předmět, škola, jméno FU, třída, datum. Téma, cíl výuky v hodině a organizační forma. Průběh a organizace VH: odborný obsah učiva; činnosti žáků; činnost učitele. Hodnocení VH: práce a činnosti žáků, učitele, splnění cíle výuky, vlastní poznámky k aktivitě žáků i tvořivosti učitele.

Kromě praktické terénní části na konkrétní škole studenti absolvují před a po praxi setkání s garantem praxí za chemii. Během těchto setkání nejprve společně diskutují, jaké jevy budou během náslechů sledovat, a po praxích sdílejí své poznatky, dojmy, tipy a námitky. Reflexe pedagogické praxe, byť náslechové, je důležitou součástí a přípravouna vlastní pedagogickou praxi v následujícím akademickém roce.

----------------------------

V případě mimořádného stavu během studia je možné absolvovat videohospitace v hodinách chemie či jiným způsobem praxi splnit. Studenti se však vždy musejí domluvit s garantem praxí.

Anotace

Předmět je určen studentům učitelství chemie v kombinaci s dalším oborem (maior a minor). Studenti se v rámci předmětu poprvé setkávají s reálnou pedagogickou praxí tím, že během jednoho týdne navštěvují hodiny chemie na vybrané fakultní škole a pozorují probíhající vyučování, stejně tak i další aktivity spojené s pedagogickou praxí.

Obvykle studenti absolvují tuto praxi v malých skupinkách, aby společně mohli diskutovat zažívanou školní realitu. Po celou dobu se studentům věnuje fakultní učitel, který po (své) odučené hodině probírá se studenty různé pedagogické a didaktické aspekty, jedná se o tzv. rozborovou hodinu. Fakultní škola umožňuje studentům učitelství navštívit hodiny chemie u vícero učitelů chemie, aby získali plastičtější představu o možnostech vedení výuky, tedy o různých vyučovacích stylech.