Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogická praxe z chemie II

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MC280C19

Sylabus

Předmět sestává z vlastní pedagogické praxe na fakultní škole a několika setkáních na fekultě (domluva na administrativě a výběru školy, průběžná a závěrečná společná reflexe; každodenní práce učitele)

Pedagogická praxe studenta na střední škole zahrnuje hospitaci, případný tandem s fakultním učitelem, i vlastní pedagogické výstupy studenta. Student vyučuje chemii v jedné třídě alespoň 10 hodin, ostatní hodiny jsou LC, případně hodiny v další třídě., své přípravy rozebírá před i po jednotlivých hodinách se svým fakultním učitelem. Zároveň se inspiruje během hospitací činnostmi fakultního učitele a své poznatky a dojmy aplikuje do své vlastní výuky.

Veškeré potřebné formuláře, požadavky a doklady pro získání nároku na zápočet za pedagogickou praxi z chemie jsou dostupné na stránkách studijního oddělení, v sekci Pedagogické praxe a také ve třídě na Google Classroom.

Kromě vlastní pedagogické praxe na konkrétní škole absolvují studenti po praxi několik setkání s garantem praxí za chemii. Setkání po praxích sestává z několika hromadných a individuální reflexe (poznatky, dojmy, tipy a námitky). Reflexe pedagogické praxe je důležitou součástí zapsaného předmětu, neboť poskytuje zpětnou vazbu pro vlastní budoucí pedagogické působení.

Anotace

Předmět je určen studentům učitelství chemie v kombinaci s dalším oborem. V rámci druhé pedagogické praxe provádějí studenti učitelství vlastní pedagogickou činnost, na jiné škole než v rámci první pedagogické praxe.

Studenti během několika týdnů navštěvují školu, kde systematicky vedou jednu třídu, aby ji lépe poznali a mohli lépe reagovat na potřeby žáků. Během delší praxe s jednou třídou zvládnou studenti učitelství minimálně jedno téma od úvodních hodin až po závěrečné hodnocení a evaluaci. Fakultní/provázející učitel poskytuje studentu na praxi neustálou zpětnou vazbu, rozebírají společně přípravu na hodiny i reflexi každí hodiny. Pravidelná reflexe má za cíl pomoci studentům při osvojování si pedagogických kompetencí a podpořit studenty v kreativitě při tvorbě plánu vyučovací hodiny. Druhá pedagogická praxe přináší studentům možnost zúročit zkušenosti z první pedagogické praxe, zahrnout do dalších pedagogických výstupů všechny dosud absolvované náslechy, reflexe s fakultními učiteli, garantem praxí i kolegy z ročníku. Pedagogické praxe umožňují studentům učitelství odzkoušet si různé formy a metody výuky v reálném kolektivu a s odborným vedením a odbornou zpětnou vazbou. Tyto praktické zkušenosti jsou nenahraditelné běžnou vysokoškolskou výukou.