Metody a formy práce:
Předmět je vyučován tandemovou metodou. Převažují diskuzní metody a vytváření modelů situací ze školního prostředí.
Očekávané výstupy:
Student
… analyzuje RVP ( a vybraná ŠVP) vzhledem ke klíčovým kompetencím, cílům celé vzdělávací oblasti člověk a příroda, očekávaným výstupům a učivu se zaměřením na organickou chemii.
… okomentuje silné a slabé stránky předloženého tematického plánu/ŠVP se zaměřením na organickou chemii.
… analyzuje a porovnává dostupné učebnice organické chemie pro SŠ.
… aplikuje významné prvky z teorie učení do výuky organické chemie.
… staví z modelu organických látek různé organické sloučeniny včetně přírodních látek (např. cyklické a necyklické formy monosacharidů).
… pomocí modelů organických sloučenin stanovuje a popisuje konfiguraci a konformaci příslušných organických molekul.
… analyzuje, hodnotí a porovnává vybrané didaktické metody.
… uvádí výhody a nevýhody vybraných didaktických metod ve výuce organické chemie.
… vytváří materiály pro podporu výuky organické chemie se začleněním mobilní aplikace / webového nástroje (padlet, jamborad, apod.) / videa.
… prostřednictvím aplikace Kahoot! (či obdobné aplikace např. wizer.me) vytváří kvízy.
... seznámí se s filozofií Líného učitele a tu porovná s filozofií "tradičního" učitele. Kriticky přistupuje k této filozofii a udává výhody a nevýhody začlenění do výuky chemie.
…navrhne 1 VH do výuky organické chemie se zapojením aktivizační metody (za účelem expozice učiva) a s využitím cyklu C-M-I-A-R-E (stanovuje cíl aktivity, volí vhodné metody, žákům předkládá instrukce, realizuje akci a provádí závěrečnou reflexi a evaluaci).
… v rámci návrhu 1 VH stanovuje její cíle / očekávané výstupy, k čemuž využívá Bloomovu taxonomii cílů.
… navrhnutou 1 VH vhodným způsobem rozfázuje (uvádí fáze VH) a didakticky zpracuje (předkládá nejen učivo, ale též kompletní didaktické zpracování VH).
Učivo / témata:
(níže uvedené metody jsou demonstrovány vždy na vybraném úseku učiva organické chemie)
Pedagogické dokumenty (RVP, ŠVP, tematický plán)
Učebnice organické chemie
Teorie učen í (křivka zapomínání, křivka pozornosti, teorie paměti, fáze VH, význam motivace, vzdělávací cíl a jeho význam ve výuce, Bloomova taxonomie cílů)
Modely organických látek
Struktura organických látek
Příprava na vyučovací hodinu (INTRO)
Aktivizační metody (výběr záleží na studentech)
Didakticky cyklus C.M.I.A.R.E
Práce s výukovým videem / textem
Mobilní aplikace ve výuce chemie (ChemTube, KingDraw,iMolview, Kahoot! a další)
Online webové nástroje (padlet, jamboard, whiteboard.fi, collboard, MFforms/Google forms, Kahoot!, wizer.me, mentimeter.com atd.)
Účelem předmětu Didaktika organické chemie je připravit adepty učitelství chemie na středních školách na pedagogickou praxi, ve které využijí svých odborných vědomostí z organické chemie při svém pedagogickém působení na střední škole.
V semináři se seznámíme s vybranými aktivizačními metodami jak teoreticky tak především prakticky. Důraz je kladen na vlastní činnost studentů.
V ukázkových výstupech (mikrovyučování) studenti jednotlivě prezentují zpracování vybraných témat z organické chemie na modelových příkladech s využitím vybraných aktivizačních metod.