Metody a formy práce:
Předmět je vyučován tandemovou metodou. Převažují diskuzní metody a vytváření modelů situací ze školního prostředí.
Očekávané výstupy:
Student
… analyzuje RVP (a vybraná ŠVP) vzhledem ke klíčovým kompetencím, cílům celé vzd ělávací oblasti člověk a příroda, očekávaným výstupům a učivu se zaměřením na biochemii.
… okomentuje silné a slabé stránky předloženého tematického plánu/ŠVP se zaměřením na biochemii na SŠ.
… analyzuje a porovnává dostupné učebnice biochemie pro SŠ.
… aplikuje významné prvky z teorie učení do výuky biochemie.
… analyzuje, hodnotí a porovnává vybrané didaktické metody.
… uvádí výhody a nevýhody vybraných didaktických metod ve výuce biochemie.
… porovnává filozofii Líného učitele s filozofií jiných učitelů.
… navrhne koncept výuky celého tématu z učiva biochemie (Co? – obsah; Proč? – cíle/očekávané výstupy; Jak? – volba vhodných didaktických metod; Koho? – charakteristika žáků)
… v rámci konceptu výuky (návrhu několika vyučovacích hodin) stanovuje cíle/očekávané výstupy všech VH, k čemuž využívá Bloomovu taxonomii cílů, navrhuje časové rozložení všech VH.
… v rámci konceptu výuky vhodným způsobem propojuje předkládané učivo s každodenním životem, klade důraz na mezipředmětové vztahy a návrh výuky doplní o vhodnou laboratorní výuku.
… v rámci konceptu výuky začlení aktivizační metody (či metody RWCT) s využitím cyklu C-M-I-A-R-E (popř. dodržením třífázového cyklu E-U-R).
Učivo / témata:
(níže uvedené metody jsou demonstrovány vždy na vybraném úseku učiva biochemie)
Pedagogické dokumenty (RVP, ŠVP, Tematický plán)
Učebnice biochemie
Teorie učení (křivka zapomínání, křivka pozornosti, teorie paměti, fáze VH, význam motivace, vzdělávací cíl a jeho význam ve výuce, Bloomova taxonomie cílů)
Filozofie líného učitele
Aktivizační metody (+ didakticky cyklus C.M.I.A.R.E.)
Kritické myšlení
RWCT metody (+ didaktický cyklus E-U-R)
Just in Time Teaching metody
Koncept převrácené třídy
Vrstevnické učení
Práce s výukovým videem / textem / mobilními aplikacemi
Badatelsky orientovaná výuka
Formativní a sumativní hodnocení
Komunikace ve třídě – rozvoj řečových dovedností
Virtuální vyučovací hodina
Problematické úseky ve výuce biochemie (dýchací řetězec, fotosyntéza) – význam vizualizace ve výuce chemie
Předmět je zaměřen na výuku středoškolské biochemie z pohledu studenta – budoucího učitele chemie. Odhaluje problematické úseky výuky biochemie. Představuje celou škálu didaktických materiálů, modelů i některých vybraných pokusů.
Předmět je úzce propojen s předmětem Didaktika organické chemie.