1. Různé způsoby učení se jedince přírodním vědám v průběhu života (od preprimárního vzdělávání po dospělost) a vhodné způsoby výuky přírodovědných oborů.
2. Přírodovědná gramotnost jako obecný přístup k výuce přírodních věd a její vazba na kurikulární dokumenty, resp. rámcové vzdělávací programy.
3. Přínosy různých technik výuky a učení se k rozvoji přírodovědné gramotnosti (přírodovědného vzdělání).
4. Kompetence učitele přírodovědných oborů včetně praktických ukázek způsobů jejich rozvoje.
5. Možnosti realizace různých metod, forem a postupů výuky při realizaci rámcových vzdělávacích programů, resp. školních vzdělávacích programů v oblasti přírodních věd (včetně praktických ukázek).
6. Způsoby hodnocení výuky přírodních věd různými metodami, formami a postupy (analýza dostupných národních a mezinárodních studií).
7. Způsoby hodnocení přírodovědného vzdělávání ve výuce - metody, s akcentem na formativní hodnocení včetně ukázek.
8. Prezentace studentů
Předmět pedagogické a didaktické aspekty p řírodovědných oborů se proto snaží vhodným způsobem integrovat tyto poznatky a zasazovat je do kontextu přírodovědného vzdělávání. Vychází přitom z nejmodernějších poznatků vědních disciplín, jako jsou neuropedagogika, neuropsychologie, psychodidaktika, genderová studia, environmentální věda a přináší poznatky z oblasti výzkumu v oblasti didaktik přírodovědných oborů, které se zaměřují na širší koncepty, jakými jsou přírodovědná gramotnost, či koncept vědeckého myšlení a uvažování.
Předmět je určen pro ty, kteří mají zájem propojit své stávající poznatky napříč shora uvedenými obory, posílit své učitelské kompetence a naučit se kriticky přemýšlet o současných problémech vzdělávání obecně i vzdělávací politiky. Cílem je připravit budoucí učitele, kteří budou využívat nemodernější poznatky z pedagogiky, psychologie a didaktiky pro efektivní nastavení výuky přírodovědných oborů s ohledem na věk vyučovaných jedinců, jejich vědomostí a dovedností a dalších důležitých charakteristik.
Předmět je organizován jako kombinace přednášky s praktickými ukázkami vybraných konceptů pomocí videonahrávek. V kurzu jsou prezentovány výsledky nejnovějšího vědeckého výzkumu v oblasti výuky přírodovědných předmětů, a také je demonstrován vztah mezi vzdělávací politikou ČR a výukou přírodovědných oborů na školách (např. tvorba kurikula, standardů, vytyčování důležitých kompetencí žáků). Akcent je kladen na zapojení studentů do výuky a to několikerým způsobem (i) diskuzí důležitých témat vztahujících se k probíranému obsahu, (ii) sdílení zkušeností z vlastního vzdělávacího procesu i výukových praxí, (iii) skupinovou činností nad zadanými tématy, (iv) konceptem tzv. převrácené výuky, kdy se studenti seznámí s vybranými koncepty individuálně a ve výuce se následně diskutují nejasnosti a pokročilejší souvislosti Význam této metody roste s přesunem výuky do online prostředí, který lze, alespoň z části, očekávat i po odeznění aktuální situace s pandemií Covid-19. Toto aktivní zapojení do výuky má mít zároveň učební roli, tj. studenti vidí další možné postupy ve výuce, které mohou ve své následné praxi sami využívat, hodnotit jejich přínosy i úskalí.
Předmět je realizován prezenční formou, pokud to není možné, je realizován formou distanční výuky, kdy probíhají rozvrhované lekce online v prostředí Google Meet.
Předmět byl inovován v rámci projektu Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK, registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093