Charles Explorer logo
🇨🇿

Obsah učiva chemie a jeho inovace

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MC280P68

Sylabus

* Harmonogram:

Současné pojetí chemického vzdělávání na základní a střední škole

Kurikulární pedagogické dokumenty a jejich charakteristika

Základní subsystémy vzdělávacího procesu a jednotlivé fáze výuky

Učivo chemie - obsah a rozsah na úrovni základní a střední školy

Učivo chemie - posloupnost a strukturace na úrovni základní a střední školy

Současné trendy ve vývoji oboru chemie a jeho aplikacích

Chemie v každodenním životě a praktických aplikacích

Obecná chemie - vybrané tematické celky učiva a jejich inovace

Anorganická chemie - vybrané tematické celky učiva a jejich inovace

Analytická chemie - vybrané tematické celky učiva a jejich inovace

Organická chemie - vybrané tematické celky učiva a jejich inovace

Biochemie - vybrané tematické celky učiva a jejich inovace

* Seminární práce

Zpracovat návrh inovovaného učiva vybraného tématu formou prezentace nebo posteru s využitím vhodných vyučovacích prostředků.

* Studijní literatura a internetové odkazy:

Čtrnáctová, H.: Učební úlohy v chemii. Karolinum, Praha 2009.

Greenwood N. N., Earnshaw A.: Chemie prvků (1. a 2. díl). Praha, Informatorium 1993.

Kalhous Z., Obst, O.: Školní didaktika. Portál, Praha 2002.

Klikorka J., Hájek B., Votinský J.: Obecná a anorganická chemie. Praha, SNTL, 1989.

Pacák J.: Jak porozumět organické chemii. Praha, Karolinum, 1997.

Pasch, M. a kol.: od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha 2005.

Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha. 1996.

Skalková, J.: Obecná didaktika. Grada, Praha 2006.

Stanitski C. L. a kol.: Chemistry in Context. American Chemical Society, WCB/McGraw-Hill, 2000.

Štulík K. a kol.: Analytické separační metody. Praha, Karolinum, 2005.

Tichý M.: Toxikologie pro chemiky. Praha, Karolinum, 2004.

Vodrážka Z: Biochemie. Praha, Academia, 2002.

Anotace

Výuka je zaměřena na otázky obsahu učiva vybraných tematických celků chemie a jejich inovaci z hlediska požadavků kurikulárních pedagogických dokumentů, současného stavu vývoje oboru chemie a možností aplikace a využitelnosti učiva v praxi. Pozornost je věnována klasickému i novému učivu chemie a různým způsobům transformace tohoto učiva.

Výuka předmětu je realizována jako dvouhodinový blok přednášky a cvičení.