1) Úvod k software SAS – výhody tohoto sw, možné využití, pracovní prostředí, knihovny, instalace sw, Akademický program, zdroje informací, práce s manuálem, help
2) Programovací proces, typy souborů v SAS, vytváření knihoven, možnosti importu dat (IMPORT, EXPORT, LIBREF)
3) Data step, procedury, základní principy psaní kódu, poznámkování kódu, proc PRINT, proc CONTENTS
4) Vytváření knihoven, načítání dat, práce s datovými soubory, diagnostika chyb, vzorové příklady a vzorová data v SAS
5) Proc MEANS, Proc UNIVARIATE, procvičení
6) Podmínky – WHERE, IF, ELSE, operátory, výstupy – formáty, OUTPUT
7) Práce se soubory – SET, MERGE, SORT, DROP, KEEP
8) Proc TABULATE, Proc FREQ, analýza podsouborů – BY
9) Proc CORR, procvičení předchozích témat
10) Grafické výstupy – PLOT, úprava výstupů – TITLE, FOOTNOTE
11) Procvičení, možnosti rozšíření jednotlivých procedur
12) Dokončení semestrálního projektu
Základní práce se software SAS (principy programování, základní procedury, práce s daty, výstupy) s využitím demografických dat. Studenti se naučí základní principy práce ve statistickém software, nutnou přípravu dat a možné aplikace v oblasti demografie.
Po absolvování kurzu studenti chápou hlavní výhody využití statistického software pro vlastní odbornou práci, zvládají efektivní přípravu a kontrolu dat, orientují se v systému procedur, zvládají základní formulaci kódu a umí aktivně využívat další nástroje SAS (manuál, systém modelových řešených příkladů, online support) pro snadné zvládnutí vlastních analytických úloh. Absolventi jsou plně připraveni pro navazující studium kurzů Demografické aplikace SAS II a Demografické aplikace SAS III.
Přednášky a cvičení nejsou striktně oddělovány, u každého tématu probíhá nejprve stručný teoretický úvod a vysvětlení (metod, principu apod.), následně jsou řešeny praktické příklady.
V akademickém roce 2021/22 je předpokládána standardní prezenční výuka.
Informace o průběhu výuky v online podobě (kdyby byl nutný přechod do online formy):
Pro online formu výuky je v plánu kromě připravených a již v minulosti využívaných nástrojů Moodle využití platformy Google Meet a MS Teams. Materiály jsou sdíleny v prostředí Moodle, ev. sdílením složek Google Disc.
Během semestru by byla využívána asynchronní i synchronní forma výuky - studenti mají k dispozici především výuková a demonstrační videa obsahující jednak základní výklad tématu, tak vysvětlení a postup řešení modelových příkladů. To umožňuje práci vlastním tempem a také návrat k již probraným tématům. Dále jsou pro studium dodávány stručné texty, odkazy na online zdroje, prezentace a řešené i neřešené příklady. V případě přechodu do online podoby výuky budou v době rozvrhované výuky probíhat živé online webináře, během nich budou k předem dodanému výukovému videu dodávána specifika, vysvětlovány problémy, živě demonstrovány další postupy, živě se studenty lze konzultovat jejich postupy a řešení.
Jakékoli změny během semestru vynucené závažnými okolnostmi budou se studenty diskutovány, ev. budou studentům včas sděleny s vysvětlením (primárně je užíván mail evidovaný v SIS a diskusní fórum v Moodle).
Detailní a aktuální informace ke kurzu a výuce - viz Moodle