Charles Explorer logo
🇨🇿

Aktuální otázky ve výuce biologie

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MDPS011C

Sylabus

Didaktika jako nástroj učitele

- Vymezení předmětu didaktika. Didaktika biologie. Oborová didaktika.

- Proč některé národy nemají didaktiku?

- Didaktika jako exaktní anebo humanitní obor?

- Biologické a evoluční pohledy na učení a vyučování.

Školská reforma, strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU

- Nové trendy ve výuce přírodovědných předmětů.

- Výuka přírodovědných předmětů v ČR a vybraných zemí EU.

- Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy. VÚP.

- Standardy základního a středního vzdělávání. Lisabonský proces, Bílá kniha a další.

Učivo a jeho struktura

- Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ, SŠ + řešení modelových situací, reflexe.

- Učebnice pro výuku biologie, přírodopisu.

- Koncepce školy: učební plán, učební osnovy, časově tématický plán - pro výuku přírodopisu na ZŠ a biologie na SŠ.

- Monologické metody. Výklad.

- Umění vysvětlovat.

Vyučovací metody I

- Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ, SŠ + řešení modelových situací, reflexe.

- Přípravu na VH, uspořádání hodiny.

- Rozhodování o: obsahu hodiny, učební činnosti žáka, činnosti učitele.

- Stanovení a vymezování výukového cíle, výchovně-vzdělávacího cíle.

- Vytváření pojmů. Naladění žáka na učení.

Vyučovací metody II

- Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe.

- Přípravu na VH, uspořádání hodiny.

- Volba, účel, předosti a slabiny metod.

- Jak vést třídu.

- Motivace žáků + příklady motivece. Chvála a kritika. Autorita.

- Vztah: učitel - žák.

Vyučovací metody III

- Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe.

- Dialogická metoda, diskuse - řízená, panelová; skupinová práce a kooperativní činnosti ve výuce přírodovědných předmětů.

- Týmová výuka. (Didaktické hry).

- Pravidla skupinové práce. Kázeň a řešení problémů.

Vyučovací metody IV a organizační formy výuky

- Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu/biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe.

- Projektová výuka a samostatné práce. Proč plánovat projektovou výuku.

- Laboratorní práce. Seminář z biologie. Biologická olympiáda.

- Techniky a strategie používané ve výuce.

Dáváme učivu biologie/přírodopisu smysl

- Vytváření vlastních příkladů. Mnemotechnické pomůcky.

- Vedení žáka při počátečním procvičování, zpětná vazba.

- Ověřování, zda žáci učivu rozumí. Význam chyb při učení.

- Integrace předmětů. Průřezová témata v přírodovědných předmětech na ZŠ a SŠ.

Učební úlohy ve výuce přírodopisu/biologie.

- Didaktický test.

Materiální didaktické a vyučovací prostředky

- Zpětný projektor, tabule, interaktivní tabule, modely, materiály přírodniny, tabulky, počítače a jejich využití ve výuce, video a další.

Exkurze

- Vedení exkurzí. Využívání přírodních lokalit ČR v hodinách biologie/přírodopisu.

Ekologie

- Ekologie a životní prostředí. Environmentální výchova. Význam přírody

Realizace výuky - shrnutí

- Motivace. Oblíbenost předmětů na ZŠ a SŠ.

- Vedení výuky: Zahájení, plynulý průběh VH, tempo.

- Otázky ve výuce. Humor ve výuce.

- Postavení učitele, postavení žáka ve výuce.

- Komunikace ve výuce. Komunikace s rodiči.

- Didaktické zásady.

Další funkce učitele na škole

- Učitel jako expert.

- Pomáhající profese.

- Učitelovo pojetí výuky. Reflexe.

- "Burnout" a jeho prevence.

- Třídní učitel.

- Klima školy. Školou ovlivnitelné faktory výuky.

Hodnocení

- Účel hodnocení žáků.

- Formativní hodnocení.

- Známkování. Slovní hodnocení. Sumativní hodnocení.

Mezinárodní hodnocení

- PISA, TIMSS

Hodnocení v přírodovědných předmětech v ČR

- Hodnocení po 5. a 9. třídě.

- Maturitní zkoušky, CERAMAT. SCIO. ÚIV.

Historie výuky přírodovědných předmětů

- Stručný vývoj jednotlivých etap vývoje českého školství.

- Pochopení historického vývoje české základní a střední školy.

Alternativní školy

- Dvě pojetí vzdělávání: Komenský, Dewey.

- Reformní školy 20. a 30. let 20. století.

- Současná situace u nás - školy, systémy, principy.

- Vývoj a uplatnění alternativních myšlenek u nás po roce 1989.

Anotace

V průběhu semestru se na konkrétních ukázkách z učiva biologie seznámíme s používáním nejběžnějších vyučovacích metod, technik a strategií vhodných do hodin biologie, resp. přírodopisu, na ZŠ a SŠ; současně prozkoumáme jejich výhody a nevýhody a vyhodnotíme jejich přínos pro praxi učitele biologie; seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a SŠ; uvedeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu; objasníme termíny: učivo, učební úloha, či učební pomůcky apod.; přiblížíme současnou situaci českého školství, potřeby reformy školství a smysl RVP (RVP = Rámcový vzdělávací program) pro ZŠ a pro gymnázia; nahlédneme na strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU; zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání; vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii; v neposlední řadě se zamyslíme nad hodnocením výsledků žáků a hodnocením přírodovědných předmětů v mezinárodním měřítku i v rámci ČR;