Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika geologie I

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MDPS040

Sylabus

1. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, oblast Člověk a příroda, předmět Geologie. Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání, oblast Člověk a příroda. Možnosti začlenění geologického učiva do školních vzdělávacích programů (minerály, horniny, základní a regionální geologie, aplikovaná geologie, geologické aspekty životního prostředí).

2. Specifika výuky mineralogie a geologických oborů vůbec na gymnáziu a na základní škole. Učivo základní a rozvíjející. Morfologie minerálů a její úskalí. Fyzikální vlastnosti minerálů jako klíč k jejich identifikaci. Jednoduché pomůcky pro zjišťování fyzikálních vlastností minerálů a jejich dostupnost. Zásady práce v laboratoři, vedení laboratorních cvičení na téma identifikace a využití minerálů. Školní sbírka minerálů. Minerály v běžném životě.

3. Horniny a specifika jejich výuky. Učivo základní a rozvíjející. Pozorování hornin v učebně a v terénu, popis, identifikace. Využití polarizační mikroskopie ve školní praxi. Školní sbírka hornin. Horniny v geologické mapě. Horniny kolem nás.

4. Učivo základní a regionální geologie, průsečíky s předmětem Zeměpis, možnosti integrace. Aplikovaná geologie v sekundárním vzdělávání. Pomůcky pro výuku geologie. Geologické mapy a jejich využití ve škole. Význam geologických poznatků pro člověka.

5. Modely vyučovacích hodin - hodina základního typu, zkoušení a hodnocení, laboratorní práce, výuka v terénu. Školní projekty zaměřené na minerály, horniny a geologické procesy. Využití multimédií.

6. Geologické školní pokusy (krystalizace, simulace geologických procesů aj.). Sběr přírodnin a jejich úprava pro využití ve výuce. Zřizování školních sbírek. Tvorba pracovních listů a dalších učebních materiálů a pomůcek.

Anotace

Didaktika geologie I je věnována specifickým problémům výuky geologie. Tato část kursu je zaměřena především na oblast mineralogie, petrologie a základní geologie.

Cvičení jsou rozšířenou variantou laboratorních prací prezentovaných ve stávajících učebnicích, vedle toho jsou věnována také nácviku pedagogické činnosti.