Obecná témata: 1. Zásady přípravy pokusů a pozorování ve školních podmínkách. Základní vybavení a bezpečnost práce s živými organismy a laboratorní technikou. 2. Didaktická hodnota pozorování a pokusu, význam pro motivaci žáků, využití modelových pokusů a pozorování pro vysvětlení obecnějších zákonitostí. 3. Zdokonalení práce s mikroskopickou optikou, využití pokročilých zobrazovacích technik (záznam a přenos obrazu z mikroskopu, pozorování v temném poli, LED-fluorescenční mikroskopie) 3. Legislativa související s využitím biologických objektů (organismů) ve výuce. 4. Možnosti realizace praktické výuky v distanční výuce (synchronní a asynchronní výuka) Konkrétní náměty (pořadí úloh se každý semestr mění podle časových možností vyučujících):-Didaktická hra - popiš si svůj nový druh živočicha - J. Mourek
- Vitální barvení hrotnatek - J. Mourek
- Pozorování nezmarů a pokusy s nimi - J. Mourek (pozorování autofluorescence zoochlorel v tělní stěně nezmara zeleného pomocí LED-fluorescenčního mikroskopu)
- Trichomy rostlin - M. Srba (pozorování autofluorescence rostlinných buněk pomocí LED-fluorescenčního mikroskopu)
- Rodozměna rostlin ve školní výuce - Petr Novotný
- Ektoparazité (nejen) člověka - J. Votýpka
- Praktické úlohy ve výuce paleontologických témat - T. Jedličková
- Pitva a spermatogeneze žížaly - J. Mourek
- Ekomorfologie lebek obratlovců - J. Mourek
- Mikrovyučování studentů (2 záverečná cvičení) - J. Mourek
V rámci tohoto předmětu se studenti seznámí s méně známými a atraktivními náměty na praktická cvičení, které lze zařadit do výuky přírodopisu/biologie na základní a střední škole. Cvičení jsou zaměřena především na pozorování a pokusy s biologickými objekty na úrovni celého organismu, ať už živého nebo usmrceného a fixovaného. Studenti se dále seznámi s možnostmi realizace školních pozorování a pokusů v distančních formách výuky (synchronní a asynchronní výuka). Vyzkoušejí si práci v e-learningovém prostředí Google Classroom a Google Meet. Jedno setkání je realizováno distanční formou s cílem zprostředkovat studentům praktickou zkušenost se specifickými didaktickými aspekty školního pokusu v podmínkách distanční výuky.
Studenti se dále během praktických cvičení zdokonalí v používání mikroskopické optiky a další laboratorní techniky. Od akademického roku 2020/2021 jsme nově zavedli úlohy s využitím LED-fluorescenční mikroskopie.
Na cvičení spolupracují vyučující Katedry učitelství a didaktiky biologie s vyučujícími odborných kateder biologické sekce. Každé cvičení bude členěno do dvou částí- metodická část (jak se na dané praktikum ve škole připravit, kdy ho zařadit apod.) a praktická část, kdy studenti sami cvičení absolvují, aby poznali přesný metodický postup, objevili možná úskalí apod. Ke každému cvičení vyučující připravili pracovní list s podrobnými pokyny pro učitele, který je posluchačům k dispozici.
Závěrečná 2 cvičení budou věnovaná praktickým úlohám, které si připraví sami studenti a vyzkoušejí si je na svých spolužácích formou mikrovyučování.
V případě nuceného přechodu na distanční výuku budou cvičení probíhat formou videokonferencí v prostředí Google Meet v době rozvrhované výuky a následně budou studenti řešit úkoly samostatně, asynchronním způsobem. Materiál na praktické úlohy studenti obdrží poštou.
Výukové materiály (pracovní listy, návody na cvičení apod.) budou studentům k dispozici v prostředí Google Classroom.
Předmět byl v roce 2020 inovován z prostředků IP projektu "Inovace vybavení pro LED-fluorescenční mikroskopii v didaktické přípravě studentů učitelství biologie", řešitelé Jan Mourek a Vanda Janštová.