Charles Explorer logo
🇨🇿

Exkurze ve výuce biologie a přírodopisu

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MDPSBI015

Sylabus

1) Využití her ve školní výuce  Úvodní praktikum probíhající v učebně PřF UK. Studenti jsou seznámeni se základními principy zážitkové pedagogiky (Kolbův cyklus učení, teorie komfortních zón, flow stav), s druhy her a s jejich možným využitím při výuce. Opomenuty nejsou ani organizace zabývající se zážitkovou pedagogikou (Outward Bound, Prázdninová škola Lipnice, TEREZA, Koniklec). 2) Návštěva ekocentra Toulcův dvůr  Během exkurze se studenti seznámí s činností a provozem ekocentra. Lektor představí environmentální programy a projekty, které Toulcův dvůr nabízí školám jako náplň průřezového tématu Environmentální výchova a jako podporu výuky přírodovědných předmětů. Následuje exkurze po exteriérech Toulcova dvora (statek, mokřad, sad). 3) Hrdličkovo muzeum na PřF UK v Praze nebo Anatomický ústav  1. LF UK                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Mnoho institucí nabízí programy školám včetně zajištění exkurzí. Jednou z nich je i Přírodovědecká fakulta UK, jejíž součástí jsou muzea a sbírky přístupné školám. Dozvíte se nejen odborné zajímavosti, ale také didaktickou stránku konání exkurzí do různých institucí. 4) Komplexní exkurze na lokalitu Chuchelský háj  Chuchelský háj je jedním z posledních dochovaných listnatých hájů (habrová doubrava, zbytky šípákových doubrav) na území Prahy. Jedná se o přírodní rezervaci rozkládající se mezi Malou a Velkou Chuchlí nad levým břehem Vltavy. Lokalita je vhodná pro konání polodenní komplexní exkurze se zaměřením na hájovou květenu, hmyz, geologii (např. z břidlicovitého a vápencovitého podloží vyrůstají travertiny) atd. V Chuchelském háji se také nalézá minizoo (zaměření na savce a ptáky českých lesů), kterou lze také využít při výuce. V průběhu exkurze se studenti seznámí s běžně se vyskytujícími hájovými/lesními druhy rostlin a živočichů a s jejich možnou interaktivní prezentací studentům ZŠ/SŠ. Nedílnou součástí budou nejen náměty na didaktické hry (včetně her simulačních) využitelných pro osvojování/upevňování poznatků zejména z ekologie, ale také náměty na prožitkové aktivity (např. landart). 5) Komplexní hydrobiologická exkurze na lokalitu Modřanské tůně Vltavské tůně v Praze-Modřanech jsou velmi vhodnou a dobře dostupnou lokalitou pro hydrobiologicky zaměřené exkurze/terénní cvičení se žáky základních a středních škol. Je zde možné lovit a pozorovat řadu skupin vodních bezobratlých, pozorovat vodní ptactvo i různé druhy vodních a mokřadních rostlin. V inovované podobě bude toto modelové terénní cvičení probíhat formou teamové práce (skupinky po 3 studentech) na zadaných úkolech. Posluchači si vyzkoušejí především různé metody odlovu vodních bezobratlých, jejich určování pomocí jednoduchých klíčů a jejich využití v bioindikaci. Dále budou pozorovat vodní a rákosinové ptactvo. Navíc bude zařazeno měření kvality vody v jednotlivých tůních (pH, vodivost, teplota) pomocí přenosných měřicích přístrojů. Naměřené údaje budou zaznamenány do programu a nakonec porovnány. Na závěr porovnají jednotlivé skupiny své celkové výsledky a budou diskutovat rozdíly. 6) ZOO Praha ZOO Praha nabízí velké množství možností pro konání rozmanitých exkurzí (od systematicky pojatých přes ekologii, morfologii, etologii až po biogeografii a problematiku ochrany živočišných i rostlinných druhů). Studenti učitelství budou při exkurzi rozděleni do skupin, ve kterých si vyzkouší, jak vést exkurzi. Pomocí fotoaparátů zdokumentují průběh exkurze a vybrané druhy zvířat. Fotografie studentům zůstanou a poslouží pro tvorbu výukových prezentací, pracovních listů případně pomůcek pro jednotlivé didaktické hry. Na základě práce ve skupinách vytvoří studenti prezentaci pro interaktivní tabuli, představující virtuální exkurzi do ZOO Praha. 7) Exkurze do Prokopského údolí  PR Prokopské údolí se rozkládá na JZ okraji Prahy mezi Jinonicemi a Zlíchovem. Území je zajímavé zejména z geologického a botanického hlediska (krasové jeskyně, naleziště zkamenělin, desítky druhů chráněných rostlin). Během exkurze si zkusíte najít vlastní zkameněliny, jež můžete následně použít při své učitelské praxi, dozvíte se mnoho botanických a geologických zajímavostí, zkusíte si práci s pracovním listem, botanické mapování (upravené pro školy), určování typů mraků apod. 8) Botanická zahrada v Tróji, Průhonický park nebo Dendrologická zahrada v Průhonicích - zaměřeno na možnosti botanických exkurzí v okolí Prahy. 9) Vyšehrad - spojení online únikové hry a reálné exkurze.10) Závěr na PřF UK Zhodnocení exkurzí i zadaných úkolů, ukázky nejlepších fotografií, her, pracovních listů atd. Některé exkurze mohou být nahrazeny účastí na tzv. náhradních exkurzích (Petřín, Divoká Šárka, aj. podle domluvy).

V případě distanční výuky bude zvláštní důraz kladen na kvalitu odevzdaných úkolů, které budou aktualizovány v Google Classroom. Absence na exkurzích lze nahradit exkurzí na Petřín nebo pobytovou víkendovou exkurzí do Říčan - Exkurze do Geologického muzea v Říčanech s přespáváním v Říčanské hájovně má charakter zážitkového kurzu zaměřeného na geologii, mineralogii a paleontologii, na školní zahrady a mentoring.  

Anotace

Předmět je zaměřen na využití biologicky zajímavých pražských lokalit a zařízení (centrum ekologické výchovy, zoologická zahrada, botanická zahrada, přírodní lokality,

Přírodovědecká fakulta UK, Lékařská fakulta UK) jako vhodných cílů pro konání polodenních exkurzí, které lze využít při výuce biologie na SŠ nebo přírodopisu na ZŠ.

Exkurze jsou vítaným aktivizačním a motivačním prvkem výuky, který může interaktivní formou rozvíjet každou z klíčových kompetencí. Umět připravit zajímavou, interaktivní a interdisciplinární exkurzi se pro budoucí učitele stává nezbytností. V rámci předmětu Exkurze ve výuce biologie a přírodopisu budou mít studenti možnost pracovat s moderními přístroji a softwarem v terénu, vyzkoušet si různé aktivizující prvky výuky využitelné při konání exkurzí a připravit si vlastní výukové materiály, jež následně využijí nejen při pedagogických praxích, ale i v budoucí učitelské kariéře. Setkají se s prvky badatelsky orientované výuky, projektové výuky, problémové výuky a místně zakotveného učení. Při skupinové práci naměří vlastní data, ta posléze vyhodnotí a prodiskutují s ostatními. Vyzkouší si některé didaktické hry využitelné v terénu. Aktuální informace najdou studenti po přihlášení pomocí univerzitního účtu v Google Classroom.