Věnovat se budeme mj. těmto tématům: volba vhodných modelových organismů, práce s videem, práce se zvířaty ve výuce (pozorování, pitvání), poznávačky organismů, výuka biologické terminologie a názvosloví organismů či práce s modely a přírodninami. Letmo se dotkneme i specifik výuky dějin přírodních věd nebo zohlednění estetických aspektů ve výuce biologie.
V části cvičení využijeme kazuistiky, které poslouží jako spouštěč diskuse. (Jejich námětem může být například charakter maturitní zkoušky z biologie.)
Společně pročteme a prodiskutujeme publikaci Jančaříkové a kol. (2022, viz doporučená literatura).
V závislosti na potřebách a (ne-)zkušenosti studentů budeme nacvičovat dílčí učitelské dovednosti (například zápis na tabuli, nákres, formulaci otázek…) a zařadíme obecně didaktickou problematiku (hodnocení učebnic, stanovení cílů výuky…).
Problematika vyučovacích metod prolíná celým cvičením. Pro přiblížení výše uvedených témat jsou využívány rozmanité metody, které jsou průběžně reflektovány.
Lessons give students opportunity to discuss topics related to biology education and to try selected situations playing the role of a teacher. Lessons are focused on issues specific for biology education, less attention is paid to more general didactic issues.