Sylabus „Běžná a krizová komunikace“ - ZS 2021/2022
Vyučující: Radim Kuba & Ina Rajsiglová 1) Úvod do kurzu, psychologie komunikace, priming – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (6. 10. 2021)
Úvod do kurzu, seznámení organizací výuky. Základní jevy ovlivňující lidskou komunikaci, sociální percepce a kognice („podle jakých klíčů si vytváříme obraz o ostatních lidech“), atribuční tendence (např. základní atribuční chyba), schémata a fungování paměti (řešení problémů pomocí tzv. heuristik – odhad, intuice), priming (podvědomé ovlivnění našeho myšlení a chování). 2) Emoce a neverbální komunikace – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (13. 10. 2021)
Motivace, prosociální chování, sociální normy. Emoce (práce s nimi a využití pro efektivní komunikaci – techniky empatizace, validizace, normalizace). Neverbální znaky jako „mluvení beze slov“. Charakteristika a druhy nonverbálního sdělování (mimika, gestika, paralingvistika, haptika, proxemika) – zdůraznění významu sdělování pohledy a výrazu obličeje. Základní zóny prostoru (intimní, osobní, sociální, veřejná). Technika zrcadlení a aplikace při běžné i krizové komunikaci. Nácviky práce s emocemi a neverbální komunikací. Lhaní. 3) Práce v týmu a kolektivu, úhel pohledu – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (20. 10. 2021)
Fungování a význam práce v týmu. Rozdíl tymu a skupiny. Struktura skupin (sociální role, pozice, status), fáze vývoje skupin (formování, bouření, soudržnost, optimální výkon, ukončení) a typologie pracovních rolí. Silné a slabé stránky pracovních rolí. Analýza a diskuse nad pracovními rolemi účastníků kurzu. Morální usuzování a význam úhlu pohledu. Praktické cvičení na týmovou spolupráci a komunikaci ve skupině. Aktivní naslouchání, povzbuzující jednání, brzdící jednání v komunikaci. 4) Konflikty a konfliktní situace, manipulace – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (27. 10. 2021)
Agrese a agresivita (typy agrese, příčiny agresivního chování, metody práce s agresí). Konflikty a konfliktní situace. Strategie řešení konfliktů používané účastníky kurzu a jejich výhody a nevýhody. Argumentační fauly. Manipulativní chování a jeho základní typy (např. techniky k vyhovění - „noha ve dveřích“, „dveře ve tváři“, „loudil“ a další.). Psychohygiena učitele a žáků, základní způsoby, jak si chránit a upevňovat duševní zdraví a jak zvyšovat odolnost člověka vůči škodlivým vlivům. 5) Pedagogická komunikace – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (3. 11. 2021)
Stresory v práci učitele, syndrom vyhoření, význam sycení potřeb. Životní hodnoty, mínění postoje, žebříček hodnot. Rozdíl sociální a pedagogické komunikace. Komunikace mezi U a Ž, vztahy mezi U a Ž, Struktura výukové komunikace: I – R – F, funkce pedagogické komunikace ve V-V procesu, její podoby a obsah, pravidla pedagogické komunikace. Čeho se vystříhat při komunikaci; bariéry v komunikaci. Prostředky pedagogické komunikace – řeč, dech, hlas. 6) Zpětná vazba v komunikaci, třídnická hodina – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (10. 11. 2021)
Tipy pro efektivní komunikaci. Zásady správné zpětné vazby („sendvičová metoda“). Chyby při poskytování a přijímání zpětné vazby. Třídnické hodiny (TH) – příležitost pro třídu a U. Způsob vedení a cíle TH. Příklady aktivit do TH a jejich praktické vyzkoušení. Pravidla třídy a jak je nastavit (příklady správných a nesprávných formulací). Další doporučení, jak pracovat se třídou. 7) Komunikace s problémovým jedincem – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (24. 11. 2021)
Sociální klima školní třídy; sociometrie třídy. Aktivity školy, kde se dále a v jaké podobě můžeme setkat s nekázní žáků. Specifikace možných počátků konfliktní situace. Agresor vs. oběť. Postoj a chování v konfliktních situacích – uvědomění a strategie jednání. Význam odmítnutí – sdělování „NE“, asertivita a respekt. Nácviky vybraných aktivit. 8) Kázeň vs. svoboda v komunikaci, psychohygiena – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (1. 12. 2021)
Přístupy k řešení problémů – „popovídání“, „pohovor“, „ostr á výtka“ aj. Prevence a příčiny nekázně – situace, ukázky a jejich možná řešení. Způsoby řešení konfliktních situací ve škole. Otevřená a přímá komunikace, význam dialogu. Tipy z a do praxe. 9) Základy krizové intervence I – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (8. 12. 2021)
Definice, význam, charakteristika a průběh krize, typologie krizí (krize situační, tranzitorní, vývojové, krize spojené s psychopatologií). Základy práce s člověkem v krizi (technika provázení, práce s emocemi, zrcadlení, normalizace, zarámování rozhovoru, zakázka, skrytá zakázka, žádoucí vyrovnávací strategie). Praktické nácviky vedení hovoru. 10) Základy krizové intervence II – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (15. 12. 2021)
Pokročilejší techniky z krizové intervence, krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresoru – trauma, stres, akutní reakce na stres, post-trauma. Reakce alfa a beta, práce s traumatizovaným člověkem v místě události (příchod a pozdrav, uklidnění, odchod do bezpečí, potřeby a provázení). Techniky a tipy pro komunikaci, emoce v těchto situacích a práce s nimi. Praktické nácviky vedení hovoru. Možnosti odborné pomoci (krizová centra, krizové linky apod.). 11) Řešení modelových situací I (zápočty) – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (22. 12. 2021) 12) Řešení modelových situací II (zápočty) – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (5. 1. 2022)
S ohledem na cíle předmětu, mezi které patří i snaha rozvinout kompetence účastníků pro distanční výuku, budou u jednotlivých výše zmíněných témat naznačeny cesty k rozvoji těchto dovedností a kompetencí u žáků formou zaměření se na specifika distanční komunikace. Průřezově se budeme věnovat rozdílům distanční a prezenční komunikace z hlediska sociální psychologie a pedagogické praxe a probírány budou i výhody a nevýhody distačního způsobu interakcí mezi lidmi (např. i v rámci jednotlivých modelových situací a jejich konkrétních řešení). Podobně např. v rámci lekce zaměřené i na základní techniky psychohygieny, bude zdůrazněn její význam v rámci distančních způsobů komunikace.
Výuka v ZS 2021/2022 bude zahájena dne 6.10.2021. V případě vynucené online/distanční výuky probíhá výuka v rozvrhovaném čase v prostředí GoogleClassroom (https://classroom.google.com/u/0/c/MTc2Njg1MDIyMTYy), kde by v takovém případě byl uveden aktualizovaný rozpis setkání, témat a úkolů. Nebude-li možná fyzická účast na prvním setkání v semestru, proběhne toto formou online meetingu k němuž obdrží zapsaní studenti e-mailem pozvánku.
Předmět je zaměřen na rozvoj komunikačních dovedností využitelných ve školní praxi i mimo ni a je vyučován v zimním semestru. Zahrnuje osvojování a základních znalostí i dovedností se zacílením jak na běžné pedagogické prostředí, tak na krizové situace, se kterými se lidé mohou setkat i v osobním životě. Základním cílem je rozvoj atributů potřebných pro práci a interakci s dalšími lidmi (předmět je tedy vhodný i pro studenty neučitelských oborů).
Studenti získají základní orientaci ve vybraných tématech sociální psychologie (sociální percepce, neverbální komunikace, intuice, emoce atd.). Na kurzu se věnujeme i tomu, jakým způsobem je možné řešit konfliktní situace obecně (styly řešení konfliktů) a účastníci získají základní vhled do aspektů práce v týmu/pracovní skupině a týmových rolí (slabé a silné stránky každého z nás).
Studenti také natrénují vhodné způsoby komunikace se školním kolektivem či rodinnými příslušníky žáků. Ze spektra situací, které učitelé mohou ve své praxi řešit, lze uvést např.: interakci s rodiči žáků, kteří v závislosti na situaci nemusí být vždy komunikačně „korektní“ (např. „špatná nálada“ rodičů z důvodu slabých studijních výsledků žáka), zvládání nevhodného chování žáků, či komunikaci se žáky v rámci utváření klimatu školní třídy; situace, kdy v rodině některého z žáků dojde k úmrtí, což jeho fungování ve školním kolektivu může (minimálně dočasně) značně ovlivnit; rovněž, i v rámci akcí pořádanými školou, se ve třídě mohou objevit situační krize spojené např. s užíváním návykových látek, šikanou či vážným zraněním, úmrtím či dokonce únosem některého z žáků. Pro mnoho učitelů jsou tyto situace velmi zátěžové, neboť se s nimi doposud nemuseli setkat, či netuší, jak na ně reagovat a jakým způsobem s jednotlivými osobami komunikovat. Ačkoliv se v dnešní době v mnoha školách setkáme se školními metodiky prevence či psychology, prvotní kontakt (či následný v rámci výuky) se zasaženými osobami musí řešit a zvládat každý vyučující, tedy i vyučující přírodovědných předmětů.
Významnou součástí kurzu je řešení krizových situací - účastníci se tedy naučí, jak komunikovat s člověkem v krizi (základy krizové intervence). Součástí výuky je tedy význam, charakteristika a průběh krize, přehled nejčastějších typů krizí a základní techniky při práci s člověkem v krizi (technika provázení, práce s emocemi, zrcadlení, normalizace, zarámování rozhovoru, zakázka).
Kurz obsahuje praktické nácviky, řešení modelových situací, diskuse o problematice a sebereflexe pokroku studentů.
Kurz je volně propojen s předmětem MB180C46 Komplexní krizová komunikace, který se zaměřuje na rozšíření krizových stavů a prohloubení práce s nimi. Tento předmět však není prerekvizitou, oba předměty lze absolvovat nezávisle na sobě.
Cílem předmětu je i rozvinout kompetence účastníků pro distanční výuku, která může být doplňkem pro prezenční formy, a naznačit cesty k rozvoji těchto dovedností a kompetencí u žáků formou zaměření se na specifika distanční komunikace. Věnuje se rozdílům distanční a prezenční komunikace z hlediska sociální psychologie a pedagogické praxe, probírány jsou výhody a nevýhody distačního způsobu interakcí mezi lidmi. Opomenut není ani význam a základní techniky psychohygieny, která hraje významnou roli v rámci přechodu na distanční způsob komunikace.