Souvislá pedagogická praxe navazuje na předchozí praxe a uskutečňuje se na spolupracující fakultní ZŠ, SŠ, případně i škole, kde je student již zaměstnán. Pedagogická praxe z chemie probíhá pod vedením kvalifikovaných vyučujících chemie na těchto školách a pověřeného vyučujícího z PřF UK. Její součástí jsou v menší míře hospitace ve výuce různých vyučujících a důraz je kladen na vlastní výuku studentů. Ta probíhá individuálně, tedy každý student je na praxi sám a vede hodiny pod vedením provázejícího učitele. Provázející učitel diskutuje se studentem přípravy, seznamuje ho se školní praxí, upozorňuje na problémové situace ve výuce chemie, v učivu nebo i chování třídy, diskutuje možnosti provedení výuky, a především: poskytuje kvalitní zpětnou vazbu ohledně odvedené hodiny. V prvních hodinách je možné vést hodinu chemie společně formou tandemu, což rozvíjí schopnost spolupráce studenta s provázejícím učitelem. Student v ideálním případě zvolí jednu souvislou praxi na ZŠ a druhou na SŠ, případně obě na SŠ, zároveň studentům s pedagogickou praxí může být praxe uznána na základě potvrzení úvazku učitele chemie. Během praxe přijíždí na návštěvu pracovník Katedry učitelství a didaktiky chemie, aby zhlédl pedagogický výstup studenta a účastnil se tripartitní reflexe.
Studenti během souvislých praxí:
- vytvářejí přípravu na vyučovací jednotku,
- volí vhodné výukové postupy (využití široké škály forem, metod a technik) a postupy hodnocení s důrazem na formativní hodnocení,
- sestavují učební úlohy a vhodně je zařazují,
- využívají vhodné materiální didaktické prostředky (didaktická technika, učební pomůcky), výukové prostory a jejich vybavení,
- využívají odpovídající metodické pomůcky a učební textové, hypertextové a multimediální pomůcky,
- adekvátně vedou výuku chemie, efektivně ji organizují,
- didakticky zprostředkovávají učivo (metodická analýza učiva),
- při výuce chemie pracují individuálně nebo týmově s heterogenní skupinou žáků a diferencovaně podporují učení žáků podle jejich individuálních potřeb (včetně žáků se SVP),
- při přípravě i výuce využívají metodických postupů pro utváření specifických znalostí a dovedností chemie,
- berou ohled na žákovo pojetí učiva (práce se zkušeností žáků, zvláště práce s miskoncepcemi),
- používají vhodnou pedagogickou komunikaci a odpovídající řízení sociální komunikace žáků,
- spoluutvářejí vhodné klima třídy,
- reflektují průběh výuky i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe a sebereflexe,
- reflektují průběh výuky s využitím žákovských, kolegiálních, popř. externích hodnocení,
- na základě provedeného hodnocení a sebehodnocení navrhují, je-li to potřebné, a přijímají případná opatření směřující ke změně pedagogických přístupů či výukových postupů.
Rozsah:
Požadavky na jednu souvislou praxi: 30 hodin, z toho alespoň 10 hodin přímé výuky studenta, včetně jednoho laboratorního cvičení (dvouhodinový blok se počítá za jednu vyučovací jednotku).
Fakultní učitel diskutuje se studentem přípravu, je facilitátorem pedagogické praxe a současně mentorem. Po skončení výuky reflektuje fakultní učitel se studentem vyučovací jednotku, diskutují odbornou a didaktickou správnost, možnosti vedení výuky, výzvy pro další výuku. Fakultní učitel sleduje progres studenta a upozorňuje jej na případné opakující se nedostatky, zároveň může nabízet způsoby řešení.