Charles Explorer logo
🇬🇧

School practices I

Class at Faculty of Science |
MDPSGE016

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Souvislá pedagogická praxe navazuje na předchozí praxe a uskutečňuje se na vybrané fakultní ZŠ, SŠ, případně i škole, kde je student již zaměstnán. Podmínkou je, aby daná škola prokazatelně vyučovala geologické vědy. Souvislá pedagogická praxe probíhá pod vedením kvalifikovaných provázejících vyučujících z těchto škol a pověřeného vyučujícího z PřF UK. V rámci praxe jsou hospitace zastoupeny v menší míře, důraz je kladen především na vlastní výuku studentů. Realizace výuky probíhá individuálně pod vedením provázejícího fakultního učitele. Ten seznamuje studenta se školní praxí, upozorňuje na rizikové faktory a případné problémové situace. Diskutuje se studentem jeho přípravy na výuku – volbu didaktických prostředků, rozsah učiva atp. Jeho výraznou úlohou je poskytnutí kvalitní reflexe po skončení výuky, včetně diskuse odborné i didaktické správnosti a výzev pro další výuku. Fakultní učitel sleduje progres studenta, je jeho mentorem a upozorňuje jej na případné opakující se nedostatky, zároveň může nabízet způsoby řešení.Student v ideálním případě zvolí jednu souvislou praxi na ZŠ a druhou na SŠ, případně obě na SŠ. Zároveň studentům s pedagogickou praxí může být praxe uznána na základě potvrzení úvazku učitele geologie. Během praxe přijíždí na návštěvu garant praxe, případně pověřený pracovník Ústavu geologie a paleontologie, aby zhlédl pedagogický výstup studenta a účastnil se tripartitní reflexe. Požadavky na jednu souvislou praxi: 30 hodin, z toho alespoň 10 hodin přímé výuky studenta, včetně jednoho laboratorního cvičení nebo výuky v terénu (vycházka do okolí školy, exkurze apod.).

Studenti během souvislých praxí:- dokáží aplikovat poznatky z teoretické přípravy absolvované v rámci studia- vytvářejí přípravu na vyučovací jednotku,- naučí se volit vhodné výukové postupy s využitím široké škály nemateriálních didaktických prostředků- dokážou zvolit vhodné postupy hodnocení s důrazem na formativní hodnocení,- umí navrhnout a prakticky využít vhodné materiální didaktické prostředky (didaktická technika, učební a metodické pomůcky), výukové prostory a jejich vybavení,- sestavují učební úlohy a vhodně je zařazují, jsou schopni didakticky zprostředkovat učivo- se naučí adekvátně vést výuku geologie, efektivně ji organizovat,- při výuce geologie se naučí pracovat s heterogenní skupinou žáků a diferencovaně podporovat učení žáků podle jejich individuálních potřeb (včetně nadaných žáků a žáků se SVP),- respektují a využívají při výuce žákovo pojetí učiva (práce se zkušeností žáků, zvláště práce s miskoncepcemi),- naučí se používat vhodnou pedagogickou komunikaci a spoluutvářejí vhodné klima třídy,- reflektují průběh výuky i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe a sebereflexe,- reflektují průběh výuky s využitím žákovských, kolegiálních, popř. externích hodnocení

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Souvislá pedagogická praxe se uskutečňuje na vybrané fakultní ZŠ, SŠ, případně i škole, kde je student již zaměstnán. Podmínkou je, aby daná škola prokazatelně vyučovala geologické vědy. Souvislá pedagogická praxe probíhá pod vedením kvalifikovaných provázejících vyučujících z těchto škol a pověřeného vyučujícího z PřF UK. V rámci praxe jsou hospitace zastoupeny v menší míře, důraz je kladen především na vlastní výuku studentů. Realizace výuky probíhá individuálně pod vedením provázejícího fakultního učitele. Ten seznamuje studenta se školní praxí, upozorňuje na rizikové faktory a případné problémové situace. Diskutuje se studentem jeho přípravy na výuku – volbu didaktických prostředků, rozsah učiva atp. Jeho výraznou úlohou je poskytnutí kvalitní reflexe po skončení výuky, včetně diskuse odborné i didaktické správnosti a výzev pro další výuku. Fakultní učitel sleduje progres studenta, je jeho mentorem a upozorňuje jej na případné opakující se nedostatky, zároveň může nabízet způsoby řešení.

Student v ideálním případě zvolí jednu souvislou praxi na ZŠ a druhou na SŠ, případně obě na SŠ. Zároveň studentům s pedagogickou praxí může být praxe uznána na základě potvrzení úvazku učitele geologie. Během praxe přijíždí na návštěvu garant praxe, případně pověřený pracovník Ústavu geologie a paleontologie, aby zhlédl pedagogický výstup studenta a účastnil se tripartitní reflexe. Požadavky na jednu souvislou praxi: 30 hodin, z toho alespoň 10 hodin přímé výuky studenta, včetně jednoho laboratorního cvičení nebo výuky v terénu (vycházka do okolí školy, exkurze apod.).