Předmět má propedeutický charakter v oblasti pedagogiky. Zahrnuje vybrané problémy sociální pedagogiky a poukazuje na provázanost v akcentu prevence sociálně nežádoucích jevů, autority učitele a školní kázně. V oblasti školní pedagogiky pracuje s legislativním rámcem, kurikulární strategií státu a organizací školství. Očekávané výsledky učení: Absolventi: - definují pedagogiku jako vědní disciplínu, uspořádají dílčí disciplíny pedagogiky do celkového schématu, a to i ve vztahu k jiným vědám; - se orientují ve zdrojích informací o vzdělávání; - diskutují nad podstatou výchovy a její strukturou, o roli výchovy ve vývoji člověka; - vyjádří vlastními slovy vztah výchovy a vzdělávání v kontextu historických a soudobých teorií vzdělávání; - se orientují v organizaci školství a dotčené legislativě, interpretují vazby výchovně vzdělávacích procesů na Školský zákon, kurikulární dokumenty a Zákon o pedagogických pracovnících a vybrané vyhlášky; - popíší koncepci školského systému v ČR, porovnají jednotlivé stupně, vyhledají a následně diskutují o školských systémech v různých zemích Evropy; - analyzují ISCED; - nároky na profesi učitele argumentují z hlediska jeho role a kompetencí v podmínkách prostředí české školy a souvisejících společenských vazeb k rodičům, k širší komunitě školy. - z propedeutiky sociální pedagogiky specifikují obor a základní terminologii; - reflektují své představy o vlivu prostředí na výchovu jedince, funkci pedagogizace prostředí; - pojmenují roli učitele v prevenci sociálně nežádoucích jevů v současné škole a analyzují možnosti jejich prevence a spolupráci s metodikem prevence při implementaci preventivního programu či vedení třídy; - vysvětlí termín sociální deviace; - interpretují fenomén autority učitele a diskutují ovlivnění školní kázně na modelových situacích; - se orientují ve variantách procesů řešení vybraných výchovných potíží (s oporou legislativy a školních dokumentů); - diskutují o aktuálních problémech současné pedagogiky. Obsah:
1. Pedagogika jako vědní disciplína (předmět, vztah pedagogiky k jiným vědám, disciplíny pedagogiky, zdroje informací o vzdělávání).
2. Podstata výchovy (struktura výchovy, výchova a vzdělání, role výchovy ve vývoji člověka), soudobé teorie vzdělávání.
3. Legislativa a organizace školství, pedagogičtí pracovníci, profese učitele a jeho kompetence.
4. Koncepce školského systému v ČR a v Evropě, ISCED. Kurikulární dokumenty pro základní a střední školy.
5. Sociální pedagogika jako obor, základní terminologie. Vliv prostředí na výchovu jedince. Pedagogizace prostředí.
6. Sociálně nežádoucí jevy v současné škole a možnosti jejich prevence. Sociální deviace.
7. Fenomén autority učitele. Školní kázeň.
8. Aktuální problémy současné pedagogiky.