Cílem kurzu je seznámit studující s odborným psychologickým diskurzem, který bude aplikován na pedagogickou realitu. Druhou linií bude ukotvení základních charakteristik celistvé osobnosti jedince, jeho psychických stavů a procesů do jednotlivých etap celoživotního vývoje člověka. Očekávané výsledky učení: Absolventi: - definují psychologii jako samostatnou vědní disciplínu, aplikují její metodologii a zhodnotí vztah k ostatním oborům, přičemž důraz bude kladen na odlišení laického a vědeckého pohledu na prožívání a chování člověka; - rozliší a strukturují základní pojmy z obecné psychologie a psychologie osobnosti, které jsou klíčové pro následné porozumění specifikům dětí školního věku a adolescentům při výkonu učitelského povolání; - osvojení psychologické perspektivy vůči uvedeným pojmům podpoří základním uvozením vývoje psychologického poznání; - aplikují na konkrétních příkladech principy psychického vývoje osobnosti; - orientují se v základní psychologické terminologii v provázanosti na profesní potřeby učitele, neboť kurz má propedeutický charakter; - osvojí si fundamentální základy v periodizaci vývoje jedince, zaměří se především na problematiku mladšího školního věku, pubescentů a adolescentů, přičemž analyzují výchovné postupy, orientují se v komunikačních specificích, korigují zkušenosti, reagují na náročné či rizikové chování; - orientují se v dynamice osobnosti jedince a vymezují stěžejní charakteristiky jednotlivých vývojových etap jedince, rizika ve vývoji dítěte i možné problémy týkající se jeho edukace v souvislosti se zráním a vývojem jednotlivých struktur jeho osobnosti. Obsah:
1. Představení psychologie jako vědecké disciplíny, členění jednotlivých disciplín, vývoj předmětu, vztah k dalším vědeckým disciplínám
2. Metodologie, představení hlavních metod zkoumání osobnosti jedince, jejich charakteristika, etické souvislosti psychologické diagnostiky. Aplikace poznatků psychologické diagnostiky pro potřeby pedagoga.
3. Psychické procesy a jejich charakteristika – představení základních psychických procesů a stavů, vyšších poznávacích procesů – vnímání, pozornost, paměť, vůle, motivace, myšlení, emoce, kognitivní procesy.
4. Základy psychologie osobnosti: schopnosti – temperament, charakter, schopnosti, intelekt, motivace – zaměřenost osobnosti. Typologie žáka s ohledem na osobnostní specifika.
5. Identita osobnosti, sebepojetí, autoregulace osobnosti
6. Vývoj osobnosti: vývoj jako zrání, učení, socializace, edukace
7. Periodizace vývoje, faktory působící na vývoj dítěte
8. Vývojové teorie (Freud, Erikson, Piaget).
9. Senzitivní, krizová a zlomová období ve vývoji, vývojové potenciality – jejich aktualizace, příčiny nevyužitelnosti potencialit – ohrožený vývoj jedince
10. Specifika raného vývoje dítěte, důležitost vztahové roviny pro další psychické prospívání jedince
11. Školní zralost a její specifika
12. Dítě mladšího školního věku – specifika a hlavní charakteristiky
13. Věkové zvláštností pubescentů a adolescentů, možné problémy v období dospívání