Charles Explorer logo
🇬🇧

Psychology for Teacher II.

Class at Faculty of Science |
MDPSPP003

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět cílí na přehled v oblasti sociální a pedagogické psychologie s ohledem na konkrétní edukační realitu a fenomény sociální interakce, sociální psychologii jako disciplínu s poměrně velkým dopadem na práci pedagoga a oblast socializace, její funkce, typy a determinanty socializačního procesu. Očekávané výsledky učení: Absolventi: - reflektují proces výuky v oblasti sociální psychologie jako součást sociálních vztahů a interakcí, čímž zvýší svou citlivost vůči sociálním vlivům skupiny na jedince a jedince na skupinu; - analyzují významné milníky v oblasti experimentů v sociální psychologii (konformita, poslušnost vůči autoritě), s přesahem na edukační proces a vliv autority a moci na edukační proces; - reflektují také oblast sociální percepce a chyb, kterých se dopouštíme při sociálním poznávání druhých; - definují a orientují se v oblasti sociálních předsudků a stereotypů, a to s pomocí vhodných nástrojů, jak je reflektovat; - diskutují aktuální změny v procesu socializace, proměny nároků rodiny i školy, změny v celospolečenském kontextu; - operují s teoretickými východisky pro zpracování jednoduchých diagnostických šetření zaměřených na charakteristiku jedince i sociální skupiny; - identifikují sociální vztahy ve věkově homogenní a nehomogenní skupině, zvláštnosti osobních a skupinových vztahů, téma klimatu školní třídy implementují jako jedno z klíčových témat v oblasti prevence nežádoucích sociálních jevů ve skupině; - analyzují specifika učitelské profese a autority z perspektivy nároků na učitelskou profesi; - popíší a aplikují teorie a druhy učení, které vstupují do pedagogického procesu; - diferencují mezi jednotlivými druhy učení, analyzují jejich přednosti i nedostatky a propojují poznatky z teorií učení s didaktickými zásadami; - jsou kompetentní označit: kritická místa v oblasti školní úspěšnosti/neúspěšnosti žáka, hlavní příčiny učebních neúspěchů, rozvoj potencialit žáka – facilitující a inhibující faktory. Obsah:

1. Předmět sociální a pedagogické psychologie – vymezení, vývoj, vztah k dalším disciplínám.

2. Reflexe významných experimentů v sociální psychologii a jejich možná aplikace na práci učitele s autoritou.

3. Socializace – primární, sekundární, determinanty socializace. Ohrožení socializačního procesu. Aktuální změny v rodinné socializaci, výchovné styly.

4. Sociální percepce a kognice. Chyby v sociální percepci a kognici. Předsudky a sterereotypy.

5. Sociální skupiny – malé, střední, velké. Členění z dalších hledisek. Vývoj skupiny.

6. Sociální struktura a dynamika.

7. Školní třída jako sociální skupina.

8. Práce s klimatem školní třídy, nástroje pro diagnostiku klimatu.

9. Osobnost učitele z psychologické perspektivy. Změna nároků na učitelskou profesi. Autorita a její přijetí skupinou. Učitelovo pojetí výuky. Autodiagnostika učitele – prevence syndromu vyhoření.

10. Modely způsobů výchovy, vývoj dětí při různých formách výchovy. Učitel-žák-rodiče ve vzájemné interakci.

11. Teorie a druhy učení.