Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciální pedagogika

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MDPSPP004

Anotace

Předmět poskytuje posluchačům základní vhled do oboru speciální pedagogiky, které by měl mít každý pedagogický pracovník v nespecializovaných institucích v kontextu integrace a inkluze. Cílem je seznámit studenty s aktuálními problémy výchovy a vzdělávání žáků se zdravotním postižením a s inkluzivními, humanizačními a demokratizačními trendy ve vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s jednotlivými druhy postižení, ale i žáků nadaných. Očekávané výsledky učení: Absolventi: - definují speciální pedagogiku, její obsah, cíle a zaměření (včetně historie); - se orientují v aktuální legislativě vztahující se k inkluzi, podpoře výchovně vzdělávacích procesů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně lidí se zdravotním postižením; - vysvětlí pojem inkluze a diskutují o dopadech na pedagogickou praxi a postupech spolupráce s poradenskými zařízeními; - vyhledají a interpretují údaje o poradenských službách v oblasti péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pro řešení modelových situací, včetně spolupráce s asistentem a s rodinou; - pracují s termíny specifické poruchy učení a poruchy chování při aplikaci postupů podpory na vybraných modelových situacích v procesech inkluze v kontextu základní a střední školy; - vyjmenují, zařadí a porovnají jednotlivé „pedie“ a zařadí a vlastními slovy vysvětlí definici PAS; - analyzují možnosti podpory žáků se zdravotním postižením, s PAS a porovnají formy spolupráce s asistentem; - diskutují implementaci doporučení pro práci s nadanými žáky v kontextu základní a střední školy a navrhují možná řešení. Obsah:

1. Speciální pedagogika, obsah, cíle, zaměření (včetně historie).

2. Legislativa a nové trendy ve výchově a vzdělávání lidí se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně zdravotních postižení.

3. Inkluze a její dopady na pedagogickou praxi a spolupráci s poradenskými zařízeními. Poradenské služby v oblasti péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

4. Přehled „pedií“ a jejich aktuálních otázek.

5. Specifické poruchy učení a poruchy chování v kontextu základní a střední školy.

6. Základní orientace v problematice žáků s PAS.

7. Žáci nadaní a možnosti jejich rozvoje.