Předmět pracuje s teoriemi obecné didaktiky v návaznosti na znalosti pedagogické psychologie, na teorie učení. Propedeutika se týká porozumění pojmům vztaženým k plánování vyučovacího procesu na druhém stupni základní školy a na střední škole tak, aby bylo možné navázat v předmětech oborových didaktik. Očekávané výsledky učení: Absolventi: - analyzují nastavení kurikula v českém školském systému, vysvětlí práci s obsahy v linii RVP – ŠVP – výchovně vzdělávací proces; - své představy reflektují v kontextu možností spolupráce učitele a předmětové komise při nastavení práce s cíli v systému školního kurikula až po plánování výuky; - analyzují možnosti transmisivní a konstruktivistické výuky a vysvětlí efektivními přístupy ve vyučování, ověřené pedagogickým výzkumem; - vybrané modely vyučování: induktivní, deduktivní výuku, badatelsky orientované vyučování specifikují v předložených výukových situacích ve volbě metod a způsobu řízení poznávacích procesů; - se sociálními modely vyučování studenti získají osobní zkušenost s procesem učení v oblasti cílů průřezových témat (specifika osobnostního a sociálního rozvoje, hodnot a postojů) a reflektují ji v kontextu pedagogicko-psychologických znalostí; - vysvětlí specifikum implementace afektivní domény cílů v nastavení podmínek procesu učení a způsobu pedagogického vedení ve výchovně vzdělávací situaci i při práci se skupinovou dynamikou třídy; - v oblasti hodnocení studenti pojmenují možnosti pedagogické diagnostiky jako východiska plánování postupů ve výuce s ohledem na výchovně vzdělávací potřeby a možnosti žáků; - specifikují formy hodnocení pro zpětnou vazbu žákům, rodičům a diskutují varianty nastavení forem hodnocení z hlediska efektivity pro podporu učení žáků; - popíší formy evaluace školy a zhodnotí smysl reflexe a sebereflexe v oblasti hodnocení procesu výuky. Obsah:
1. Základní terminologie obecné didaktiky, teoretické základy vyučování a učení.
2. Kurikulární dokumenty.
3. Obsahy vzdělávacích oblastí, průřezových témat ve výukových cílech.
4. Efektivní výukové strategie, vyučovací metody, příprava učitele na vyučování.
5. Modely výuky. Induktivní a deduktivní výuka. Badatelsky orientované vyučování.
6. Sociálně orientované modely výuky, implementace afektivních cílů.
7. Pedagogická diagnostika. Hodnocení výsledků učení žáka.
8. Hodnocení procesu výuky.