Charles Explorer logo
🇨🇿

Seminář sociální a pedagogické komunikace

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MDPSPP007

Anotace

Předmět má přesah do praxe v řešení komunikačních vzorců běžných i závažných školních situací z perspektivy učitele, žáka, rodičů. Očekávané výsledky učení: Absolventi: - vysvětlí specifika pedagogické komunikace; - aplikují poznatky o procesu sociální komunikace na spektru modelových situací ze školního prostředí ve výuce i mimo výuku v komunikaci s žákovskou skupinou i jednotlivci, v řešení výchovných problémů s žáky, kolegy a rodiči, s podporujícími pracovišti; - rozlišují komunikační vzorce s ohledem na role účastníků a specifika situace výchovně vzdělávacího kontextu; - reflektují své komunikativní dovednosti a na modelových situacích si ověří možnosti a potenciál rozvoje dovedností typických pro učitelskou profesi. - používají vhodné komunikační strategie k vedení rozhovoru a dosažení konsenzu (např. o spolupráci); - zajišťují průběžně podporu prospívání žáka; - komunikují s rodiči (zákonnými zástupci žáka) na podporu žákova učení, a to jak individuálně i se skupinou. Obsah:

1. Proces sociální komunikace, základní terminologie.

2. Vymezení pojmu pedagogická komunikace a funkce.

3. Obsah pedagogické komunikace, její typy a pravidla;

4. Bariéry komunikace.