Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika geologie II

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MG431P82B

Sylabus

Speciální didaktika oborů – historie Země, vznik sedimentů, paleobiologie, paleoekologie

Didaktické zásady a trendy – definice pojmů, konstruktivismus, třífázový model učení (E-U-R); příprava na vyučovací hodinu/jednotku: struktura, kognitivní, afektivní a psychomotorické cíle, další položky (kontext, výukové aktivity, pomůcky, domácí práce, poznámky).

Organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – základní klasifikace, obecná charakteristika metod a forem výuky a jejich specifika s ohledem na výuku geologie, (vyučovací hodina, praktická cvičení a laboratorní práce, exkurze a terénní práce, projektová výuka); klasické výukové metody (výklad, přednáška, vyprávění, práce s textem, dialog, popis, demonstrace, laborování a experimentování), aktivizující metody (diskuze, heuristické metody, didaktické hry), komplexní metody (individuální, frontální, skupinová a kooperativní výuka, pojmové mapy, brainstorming, metoda práce s ICT).

Učebnice pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – definice a klasifikace učebnic, kritéria hodnocení učebnic, přehled učebnic pro ZŠ a SŠ; Didaktický materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku geologie na ZŠ a SŠ v kontextu RVP ZV a RVP G – definice a jejich aplikace do výuky (pozitiva a negativa)

Problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ – specifikace problémů, rozsahu učiva a návody na konkrétní simplifikované a didaktizované výstupy

Anotace

Kurz Didaktiky geologie II je zaměřen na interaktivní prezentaci vybraných klíčový témat z geologie s přesahem do souvisejících disciplín (např. paleontologie, stratigrafie). Studenti budou seznámeni s tématy doplňujícími základní přednášku ze všeobecné geologie, zejména pak s aktuálními trendy a novinkami ve vědách o Zemi, které souvisí s novými názory na evoluci a paleoekologii vybraných skupin organismů, paleoklimatologii.

Během seminářů bude diskutováno o učivu geologie v RVP ZV a RVP G a jeho možnostech začlenění do ŠVP, metodách a formách výuky geologie (frontální výuka, BOV, exkurzní činnost), využití učebnic a informačních zdrojů pro výuku geologie, začlenění pomůcek a práci s nimi ve výuce geologie a v neposlední řadě i o celkové (komplexní) přípravě učitele na výuku věd o Zemi.