1. Přínosy a rizika zapojování veřejnosti. Varianty rozhodování a jejich důsledky.
2. Základní principy úspěšné komunikace, interpretace sdělení, zpětná vazba.
3. Sebehodnocení komunikačních dovedností.
4. Jak pracovat s různými komunikačními typy (vč. testu).
5. Komunikačními triky a bariéry, asertivní a další typy jednání.
6. Úspěšn é vyjednávání, rozhovory, předcházení a řešení konfliktů, win-win řešení.
7. Neverbální komunikace - řeč těla. Jak eliminovat komunikační zlozvyky.
8. Jak zpracovat úspěšný projekt pro práci s veřejností, týmová práce.
9. Analýza stakeholderů - kdo je stakeholderem, jak společně definovat problém, motivovat ke spolupráci, jak dosáhnout dohody.
10. Zpracování a realizace Komunikační strategie, budování a udržování partnerství.
11. Moderní techniky a postupy zapojování veřejnosti, aktivizace lidí.
12. Logický rámec řízení projektů - LogFrame
13. Facilitace jako nový způsob vedení diskuse, kulaté stoly a veřejná setkání.
14. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit (praktický nácvik).
15. Příklady dobré praxe. Bloky obsahují teoretickou a praktickou část, ukázky a nácvik příslušných dovedností, testy.
Účinná ochrana přírody / péče o životní prostředí se neobejde bez podpory široké veřejnosti, kam patří např. vlastníci pozemků, představitelé místních správ, podnikatelé, členové různých zájmových sdružení – myslivců, rybářů, sportovců, turistů a dalších, obyvatelé a návštěvníci chráněných území a celkově občané různých věkových kategorií a zájmů.
Předmět seznamuje studenty se zásadami efektivní komunikace, postupy, jak dosahovat cílů u jednotlivců i skupin různých zájmů, jak zaujmout, jak předcházet konfliktům ad. Na praktických cvičeních si studenti osvojí moderní techniky práce s veřejností, motivování lidí pro ochranu přírody a péči o ŽP.
Součástí cvičení jsou testy „Jaký jste komunikační typ“, sebehodnocení komunikačních dovedností, příklady dobré praxe zapojení veřejnosti a exkurse do území, kde se řeší konkrétní ochranářský problém s veřejností.