Charles Explorer logo
🇨🇿

Socioekonomické konflikty v ochraně přírody

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MO550P121

Sylabus

Účastníci kurzu získají vhled do vybraných socioekonomických konfliktů v ochraně rostlin, živočichů a územních celků v urbanizované krajině České republiky a Evropy. Na konkrétních příkladech bude demonstrován konflikt člověka s přírodou, konflikt, který je i v silně využívané krajině řešitelný. Jednotlivá řešení však nezřídka přinášejí značnou finanční zátěž pro jednotlivce, firmy i celou společnost. Kurz se bude sestávat z následujících tématických bloků: i) Socioekonomické konflikty v ochraně velkých mlžů I - causa perlorodka říční (Margaritana margaritifera), deštníkový druh. ii) Socioekonomické konflikty v ochraně velkých mlžů II - škeble (Anodontidae) a velevrubi (Unionidae) ve velkých řekách, údolních nádržích a rybnících. iii) Socioekonomické konflikty v ochraně raků (Astacidae) - transfery a račí mor. iv) Socioekonomické konflikty v ochraně obojživelníků - žáby (Anura) a automobilová doprava. v) Socioekonomické konflikty v ochraně rybožravých predátorů - způsoby studia jejich potravy a predačního tlaku na společenstva ryb. vi) Socioekonomické konflikty v ochraně rybožravých ptáků I - kormorán velký (Phalacrocorax carbo), "černý mor Evropy" vs. produkční a sportovní rybářství. vii) Socioekonomické konflikty v ochraně rybožravých ptáků II - ledňáček říční (Alcedo atthis), orlovec říční (Pandion haliaetus), čáp černý (Ciconia nigra), Orel mořský (Haliaeetus albicilla). viii) Socioekonomické konflikty v ochraně rybožravých savců - vydra říční (Lutra lutra). ix) Socioekonomické konflikty v ochraně velkých savců - rys ostrovid (Lynx lynx), medvěd hnědý (Ursus arctos), vlk obecný (Canis lupus), bobr evropský (Castor fiber). x) Socioekonomické konflikty v ochraně přírody spojené s výrobou elektrické energie, se zateplováním budov a s regulací toků. xi) Socioekonomické konflikty v ochraně velkých územních celků - (causa Šumava, causa Gabčíkovo a nádrže vůbec). xii) CITES jako zdroj socioekonomických konfliktů v ochraně přírody (tygři, nosorožci, sloni, papoušci aj.).

Studenti budou mít příležitost prostřednictvím vlastních, krátkých příspěvků prezentovat témata, která oni osobně cítí jako palčivá a aktuální na regionální, národní či celosvětové úrovni (klíčová podmínka pro absolvování kurzu).

Anotace

V rámci kurzu jsou demonstrovány jednotlivé vybrané socio-ekonomické konflikty v ochraně přírody (např. ochrana obojživelníků a velkých mlžů, invazní druhy raků, rybožraví predátoři, národní parky a chráněná území vůbec, velké šelmy, bobr, zateplování budov, "zelené zdroje el. energie, aj.). Je poukázáno na problém, demonstrován jeho socio-ekonomický efekt i formy řešení (více či méně přijatelné pro člověka a pro přírodu).

Studenti mají příležitost prostřednictvím kratších příspěvků demostrovat vlastní secio-ekonomický konflikt, který považují za palčivý/zajímavý/aktuální na regionální, národní nebo i celosvětové úrovni (tato vlastní aktivita je klíčovou podmínkou pro absolvování kurzu).