Charles Explorer logo
🇨🇿

Věda o udržitelnosti v řešení globální změny

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MO550P128

Tento text není v aktuálním jazyce dostupný. Zobrazuje se verze "en".Sylabus

CZ:

Co je věda o udržitelnosti a jaké otázky řeší: úvod, koncepty, současné otázky. (3/10/2023)

Proč potřebujeme systémové myšlení: teorie systémů, komplexní systémy, komplexní adaptivní systémy, systémová dynamika, emergentní vlastnosti systémů. (10/10/2023)

Proč je důležité studovat souvislosti mezi přírodou a společností: sociálně-ekologické systémy jako koncept a přístup, propojení mezi společenskou a ekologickou dynamikou, interakce napříč měřítky. (17/10/2023)

Proč je změna normou a stabilita výjimkou: adaptivní cyklus, body zvratu v přírodě a společnosti, perzistence, adaptace a transformace. (24/10/2023)

Co je rezilience a jak se váže k udržitelnosti: rezilienční myšlení, systémová identita, rezilienční principy. (31/10/2023)

Jak nám může uvažování o budoucnosti pomoci řešit problémy udržitelnosti: studia budoucností, techniky foresightu, vytváření budoucích scénářů. (14/11/2023)

Jaká je role ekonomického systému a veřejné správy v řešení problémů udržitelnosti: nerůst (21/11/2023; přednáška ve spolupráci s Martinem Čechem)

Jaká je role společnosti v řešení problémů udržitelnosti: participace, zahrnutí klíčových aktérů, spoluvytváření znalostí. (28/11/2023; přednáška ve spolupráci s Lenkou Suchou, PhD)

Jak můžeme plánovat a realizovat udržitelný rozvoj: prvky cest k udržitelnosti, globální cíle rozvoje, cesty post-kolapsního vývoje. (5/12/2023)

Jak mohou věda, politika a veřejnost společně řešit problémy udržitelnosti: vědecko-politická rozhraní, média, přesah, komunikace vědy. (19/12/2023)

Skupinová diskuse esejí, reflexe kurzu (2/1/2024)

 EN (for the dates of the respective lectures, please see the Czech version above):

What is sustainability science and which questions it addresses: background, concepts, current questions.

Why we need systems thinking: Systems theory, complex systems, complex adaptive systems, systems dynamics, emergent system properties.

Why considering connections between nature and society is vital: Social-ecological systems as a concept and an approach, connection between social and ecological dynamics, cross-scale interactions.

Why change is the norm and stability an exception: Adaptive cycle, regime shifts in nature and society, persistence, adaptation and transformation.

What is resilience and how it relates to sustainability: Resilience thinking, system identity, resilience principles.

How can futures thinking help to address sustainability challenges: Futures studies, foresight techniques, scenario building.

What is the role of the economic system and governance in addressing sustainability challenges: degrowth (collaborative lecture with prof. Julia Leventon)

What is the role of society in addressing sustainability challenges: Participation, stakeholder engagement, knowledge co-creation. (collaborative lecture with Lenka Suchá, PhD)

How can we plan and act upon sustainable development: Elements of sustainability pathways, global development goals, post-collapse pathways.

How can science, policy and the public interact to tackle sustainability challenges: science-policy interfaces, media, outreach, science communication.

Group discussion of the essays, course reflection  

Literatura/Literature:

Aguiar, A.P., et al., 2020. Co designing global target seeking scenarios: a cross scale participatory process for capturing multiple perspectives on pathways to sustainability. Global Environmental Change. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha. 2020.102198

Carpenter, S., et al., 2001. From Metaphor to Measurement: Resilience of What to What? Ecosystems 4, 765–781. https://doi.org/10.1007/s10021-001-0045-9

Chan, K.M.A., et al., 2020. Levers and leverage points for pathways to sustainability. People and Nature 2, 693–717. https://doi.org/10.1002/pan3.10124

Clark, W.C., 2007. Sustainability science: A room of its own. PNAS 104, 1737–1738. https://doi.org/10.1073/pnas.0611291104

Folke, C., et al., 2016. Social-ecological resilience and biosphere-based sustainability science. Ecology and Society 21. https://doi.org/10.5751/ES-08748-210341

IPBES, 2019: Summary for policymakers of the global assessment report on biodiversity and ecosystem services of the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. S. Díaz, J. Settele, E. S. Brondízio, et al. (eds.). IPBES secretariat, Bonn, Germany. 56 pages. https://www.ipbes.net/global-assessment

Leach M, et al., 2018. Equity and sustainability in the Anthropocene: a social–ecological systems perspective on their intertwined futures. Global Sustainability 1, e13, 1–13. https://doi.org/10.1017/sus.2018.12

Preiser, R., et al., 2018. Social-ecological systems as Complex Adaptive Systems. Ecology and Society 23, 46.

Raworth, K., 2012. Can we live within the Doughnut? A Safe and Just Space for Humanity. Oxfam Discussion Paper 461, 1–26. https://doi.org/10.5822/978-1-61091-458-1

Raymond, C.M., et al., 2010. Integrating local and scientific knowledge for environmental management. Journal of Environmental Management 91, 1766–1777. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2010.03.023

Scheffer, M. and Carpenter, S.R., 2003. Catastrophic regime shifts in ecosystems: Linking theory to observation. Trends in Ecology and Evolution 18, 648–656. https://doi.org/10.1016/j.tree.2003.09.002

Sellberg, M.M., et al., 2015. Resilience assessment: A useful approach to navigate urban sustainability challenges. Ecology and Society 20. https://doi.org/10.5751/ES-07258-200143

Steffen, B.W., et al., 2015. Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science 347, 1–11.

Sterling, E.J., et al., 2017. Assessing the evidence for stakeholder engagement in biodiversity conservation. Biological Conservation 209, 159–171. https://doi.org/10.1016/j.biocon.2017.02.008

Walker, B., et al., 2004. Resilience, Adaptability and Transformability in Social – ecological Systems. Ecology and Society 9, 5. https://doi.org/10.1103/PhysRevLett.95.258101

Normal 0 false false false

CS

X-NONE

AR-SA

<w:LatentStyles DefLockedState="false" DefUnhideWhenUsed="false"

DefSemiHidden="false" DefQFormat="false" DefPriority="99"

LatentStyleCount="375">

<w:LsdException Locked="false" Priority="9" SemiHidden="true"

UnhideWhenUsed="true" QFormat="true" Name="heading 2"/>

<w:LsdException Locked="false" Priority="9" SemiHidden="true"

UnhideWhenUsed="true" QFormat="true" Name="heading 3"/>

<w:LsdException Locked="false" Priority="9" SemiHidden="true"

UnhideWhenUsed="true" QFormat="true" Name="heading 4"/>

<w:LsdException Locked="false" Priority="9" SemiHidden="true"

UnhideWhenUsed="true" QFormat="true" Name="heading 5"/>

<w:LsdException Locked="false" Priority="9" SemiHidden="true"

UnhideWhenUsed="true" QFormat="true" Name="heading 6"/>

<w:LsdException Locked="false" Priority="9" SemiHidden="true"

UnhideWhenUsed="true" QFormat="true" Name="heading 7"/>

<w:LsdException Locked="false" Priority="9" SemiHidden="true"

UnhideWhenUsed="true" QFormat="true" Name="heading 8"/>

<w:LsdException Locked="false" Priority="9" SemiHidden="true"

UnhideWhenUsed="true" QFormat="true" Name="heading 9"/>

<w:LsdException Locked="false" SemiHidden="true" UnhideWhenUsed="true"

Name="index 1"/>

<w:LsdException Locked="false" SemiHidden="true" UnhideWhenUsed="true"

Name="index 2"/>

<w:LsdException Locked="false" SemiHidden="true" UnhideWhenUsed="true"

Name="index 3"/>

<w:LsdException Locked="false" SemiHidden="true" UnhideWhenUsed="true"

Name="index 4"/>

<w:LsdException Locked="false" SemiHidden="true" UnhideWhenUsed="true"

Name="index 5"/>

<w:LsdException Locked="false" SemiHidden="true" UnhideWhenUsed="true"

Name="i

Tento text není v aktuálním jazyce dostupný. Zobrazuje se verze "en".Anotace

CZ:

Kurz představuje klíčové koncepty a přístupy současné vědy o udržitelnosti a ilustruje, jak mohou být využity pro řešení současných problémů udržitelnosti. Cílem kurzu je umožnit studentům získat různé perspektivy na souvislosti mezi společenskými a ekologickými součástmi sociálně-ekologických systémů okolo nás a jejich dynamiky, a objasnit, jak mohou být tyto perspektivy využity k řešení globální změny. Kurz se zaměřuje na tři aspekty vědy o udržitelnosti: systémové myšlení, rezilienci a společenskou relevanci, rozdělené do jednotlivých podtémat a probrané v rámci deseti přednášek rozepsaných níže.

EN:

The course introduces key concepts and approaches of current sustainability science and illustrates how they can be applied in addressing current sustainability challenges. Its aim is to allow the students to gain multiple perspectives on the links between social and ecological parts of social-ecological systems and their dynamics, and how these can be leveraged to address global environmental change. The course focuses on three aspects of sustainability science: systems thinking, resilience thinking and societal relevance, divided into individual sub-themes and addressed within 10 lectures outlined below.

Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4376