Charles Explorer logo
🇬🇧

Fish ecology

Class at Faculty of Science |
MO550P36

Syllabus

Annotation

Fish and their habitats, locomotion, gas exchange metabolism and energetic, osmoregulation and ion balance, food and feeding, age and growth, reproduction and life histories, fishes as predators and prey, individuals, populations and assemblages, numerical representation of mortality, recruitment, stock, and catch in numbers, fishing effort and catch per unit of effort, catch curves, general principles of population estimation, communities, computation of yield, recruitment and stock recruitment relationships, ecosystems and the functional role of fishes, fisheries and aquaculture

References

Ricker W.E., 1975: Computation and Interpretation of Biological Statistics of Fish Populations. Bull Fish.Rs.Bd.Canada.

Helfman G., Colette B.B., Facey D.E.,1997: The Diversity of Fishes. Blackwell Science

Bone Q., Marshall N.B., Blaxter J.H.S., 1999: Biology of Fishes.2nd Edition S.Thornes Publ.

Matthews W.J.,1998: Patterns in Freshwater Fish Ecology. Chaomann and Hall

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem předmětu je poskytnout ucelený průřez základem ekologie ryb. Je určen posluchačům se zájmem o ryby a těm, kteří se tématu spojenému s rybami věnují ve své bakalářské nebo diplomové práci. Úvodní přednášky jsou zaměřeny anatomii, morfologii a fyziologii ryb a hlavní zástupce světové a evropské ichtyofauny. Tvoří základ pro pochopení různých vlivů ekologických faktorů na ryby a jejich vnímání v širších souvislostech. Dále následují úžeji zaměřené přednášky, jako je např. růst a rozmnožování ryb, potravní ekologie, sociální chování a aktuální témata související s vlivem lidské činnosti na ryby. Součástí předmětu je terénní praktikum, které probíhá v letním semestru.

- písemný test/event. on-line test

- ústní zkouška

- podmínkou splnění předmětu a možnosti složit zkoušku je 80% přítomnost na prezenční výuce či prezenční on-line výuce (formou přihlášení do Google Meet a diskuse s vyučujícím).

(pozn. dopředu namluvené prezentace přednášek, při kterých není navržena forma on-line prezentace, se do 80% přítomnosti nepočítají)

- podmínkou zápočtu je 100% účast na exkurzi/cvičení

- individuální práce dle rozsahu a požadavků vyučujícího