Předmět je obsahově strukturován do následujících čtyř tematických okruhů:
- Výzkum geografického kurikula (vč. studijních podpor)
- Přístupy a způsoby vyučování a učení (nejen) zeměpisu/geografie
- Žáci (míra porozumění a miskoncepce v různých tématech, míra osvojení určitých geografických dovedností, geografické „zrání“ v průběhu školní docházky, aj.)
- Vyučující (osobní pojetí výuky zeměpisu, profesní identita, profesní vidění, vysokoškolská příprava, způsoby dalšího vzdělávání, aj.)
Jednotlivé tematické okruhy budou uvedeny diskusním příspěvkem, které přednesou vyučujíc í nebo vybraní absolventi doktorského studia zaměřeného na problematiku geografického vzdělávání na PřF UK nebo PedF MUNI či absolventi jiných oborových didaktik. Příspěvky budou zacíleny na teoretická východiska, metodologii výzkumu a dosažené výsledky jejich obhájené dizertační práce či dalších prací výzkumného zaměření.
Povinností studenta/studentky je a) prostudovat a poté na semináři zhodnotit teoretická východiska, metodologii výzkumu a dosažené výsledky minimálně 4 publikovaných prací z české i zahraniční literatury ke každému z uvedených tematických okruhů b) kriticky diskutovat a zdůvodnit vlastní koncepci disertačního výzkumu, do které promítne zkušenosti získané z reflexe oborového čtení
Cílem předmětu je konceptualizace výzkumného zaměření disertační práce a stanovení výzkumného designu na základě hlubšího vhledu vybraných témat didaktiky geografie a příbuzných oborových didaktik. Požadovaný vhled studenti získají mj. prostřednictvím reflexe prostudované literatury (vztažené ke čtyřem daným tematickým okruhům) a společné diskuse na jednotlivých seminářích.
Přínos předmětu spočívá rovn ěž v metodické podpoře publikační činnosti doktorandů.