Předmět je obsahově strukturov án do následujících čtyř tematických okruhů:
- Výzkum geografického kurikula (vč. studijních podpor)
- Přístupy a způsoby vyučování a učení (nejen) zeměpisu/geografie
- Žáci (míra porozumění a miskoncepce v různých tématech, míra osvojení určitých geografických dovedností, geografické „zrání“ v průběhu školní docházky, aj.)
- Vyučující (osobní pojetí výuky zeměpisu, profesní identita, profesní vidění, vysokoškolská příprava, způsoby dalšího vzdělávání, aj.)
Jednotlivé tematické okruhy budou uvedeny diskusním příspěvkem, které přednesou vyučující nebo vybraní absolventi doktorského studia zaměřeného na problematiku geografického vzdělávání na PřF UK nebo PedF MUNI či absolventi jiných oborových didaktik. Příspěvky budou zacíleny na teoretická východiska, metodologii výzkumu a dosažené výsledky jejich obhájené dizertační práce či dalších prací výzkumného zaměření.
Povinností studenta/studentky je a) prostudovat a poté na semináři zhodnotit teoretická východiska, metodologii výzkumu a dosažené výsledky minimálně 4 publikovaných prací z české i zahraniční literatury ke každému z uvedených tematických okruhů b) kriticky diskutovat a zdůvodnit vlastní koncepci disertačního výzkumu, do které promítne zkušenosti získané z reflexe oborového čtení
Cílem předmětu je konceptualizace výzkumného zaměření disertační práce a stanovení výzkumného designu na základě hlubšího vhledu vybraných témat didaktiky geografie a příbuzných oborových didaktik. Požadovaný vhled studenti získají mj. prostřednictvím reflexe prostudované literatury (vztažené ke čtyřem daným tematickým okruhům) a společné diskuse na jednotlivých seminářích.
Přínos předmětu spočívá rovněž v metodické podpoře publikační činnosti doktorandů.