Kolokvium se skládá z několika bloků seminářů, které se zaměřují na poznání teoretických a metodologických přístupů v didaktice geografie a dalších „hraničních“ oborů (zejména geografie, kartografie, pedagogika, psychologie, sociologie, geoinformatika, aj.)
Blok I: Úvod do výzkumu v oblasti geografického vzdělávání a didaktiky geografie
- Aktuální výzvy v oblasti geografického vzdělávání (proměny předmětové orientace výzkumu v didaktice geografie, hlavní směry výzkumy)
- Metodologie vědecké práce
- Metodologické přístupy ve výzkumu geografického vzdělávání
Blok II: Vybrané problémy geografie a didaktiky geografie
- Problémy konceptualizace klíčových pojmů v mezioborových souvislostech
- Proměny paradigmat geografie a jejich průnik do geografického vzdělávání
- Aktuální trendy v geografickém výzkumu a jejich průmět do geografického kurikula
Blok III: Kolokvia hostů
Blok zajistí pozvaní odborníci a odbornice zejména z řad externích členů oborové rady. Například: doc. V. Žák - Zjišťování parametrů kvality výuky doc. P. Knecht - Pojetí geografie v kurikulu a ve školní výuce doc. I. Smetáčková - Výzvy školní praxe a jejich reflexe doc. E. Hofmann - Terénní výuka: teorie, metodologie a reflexe ve výuce zeměpisu
Předpokládáme rovněž přednášky zahraničních hostů aktuálně pobývajících na katedře.
Blok IV: Závěr kolokvia je tvořen dvěma bloky: a) Z ávěrečná diskuze k tématům a přístupům v jednotlivých seminářích; b) Prezentace rozpracovanosti projektu dizertace (téma, obecná východiska, teoretické zarámování, metody, revize cílů výzkumu a výzkumných otázek) jednotlivých studentů.
Cílem Obecného kolokvia z didaktiky geografie je, aby studenti a) získali širší vhled do studia a výzkumu v oblasti geografického vzdělávání, b) si rozvíjeli odborné didakticko-geografické a sociálně-vědní přístupy a uvažování při studiu i jiných témat, než která řeší ve své dizertační práci a v neposlední řadě, aby jednotlivé výzkumy dokázali zasadit do širšího často mezioborového teoreticko-metodologického rámce.