Charles Explorer logo
🇬🇧

General Colloquium in Didactics of Geography

Class at Faculty of Science |
MPGS0125

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Kolokvium se skládá z několika bloků seminářů, které se zaměřují na poznání teoretických a metodologických přístupů v didaktice geografie a dalších „hraničních“ oborů (zejména geografie, kartografie, pedagogika, psychologie, sociologie, geoinformatika, aj.)

Blok I: Úvod do výzkumu v oblasti geografického vzdělávání a didaktiky geografie

- Aktuální výzvy v oblasti geografického vzdělávání (proměny předmětové orientace výzkumu v didaktice geografie, hlavní směry výzkumy)

- Metodologie vědecké práce

- Metodologické přístupy ve výzkumu geografického vzdělávání

Blok II: Vybrané problémy geografie a didaktiky geografie

- Problémy konceptualizace klíčových pojmů v mezioborových souvislostech

- Proměny paradigmat geografie a jejich průnik do geografického vzdělávání

- Aktuální trendy v geografickém výzkumu a jejich průmět do geografického kurikula

Blok III: Kolokvia hostů

Blok zajistí pozvaní odborníci a odbornice zejména z řad externích členů oborové rady. Například: doc. V. Žák - Zjišťování parametrů kvality výuky doc. P. Knecht - Pojetí geografie v kurikulu a ve školní výuce doc. I. Smetáčková - Výzvy školní praxe a jejich reflexe doc. E. Hofmann - Terénní výuka: teorie, metodologie a reflexe ve výuce zeměpisu

Předpokládáme rovněž přednášky zahraničních hostů aktuálně pobývajících na katedře.

Blok IV: Závěr kolokvia je tvořen dvěma bloky: a) Závěrečná diskuze k tématům a přístupům v jednotlivých seminářích; b) Prezentace rozpracovanosti projektu dizertace (téma, obecná východiska, teoretické zarámování, metody, revize cílů výzkumu a výzkumných otázek) jednotlivých studentů.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem Obecného kolokvia z didaktiky geografie je, aby studenti a) získali širší vhled do studia a výzkumu v oblasti geografického vzdělávání, b) si rozvíjeli odborné didakticko-geografické a sociálně-vědní přístupy a uvažování při studiu i jiných témat, než která řeší ve své dizertační práci a v neposlední řadě, aby jednotlivé výzkumy dokázali zasadit do širšího často mezioborového teoreticko-metodologického rámce.