Charles Explorer logo
🇬🇧

Psychodidactics and Neurodidactics in Context with Education

Class at Faculty of Science |
MPGS0127

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem předmětu je seznámit studenty s rozšiřujícími poznatky navazujícími na vzdělávací obsah předmětů se zaměřením na obecnou didaktiku a pedagogickou psychologii. Psychodidaktický kontext edukace, který je v tomto předmětu akcentován, je v předmětu představován jako široký a interdisciplinární konstrukt. Pokrývá korelace mezi prvky kurikula chápaného v nejširším slova smyslu. Představuje učivo (kulturní produkt, který má instrumentální funkci, a proto musí být zpracované do smysluplné a pochopitelné podoby) a jeho mediační kontext

(zahrnující učící se a mediační subjekt v interakci), přičemž základním předpokladem efektivity je pochopení poznávacích procesů žáka, aby mohl být vzdělávací obsah důsledně zprostředkovaný vhodnými strategiemi, které rozvíjejí kognitivní úroveň žáka. Předmět představuje expozici klíčových témat, která souvisejí s kognitivním rozvojem učících se jedinců a psychodidaktickým kontextem edukace. Jde zejména o:

• Psychodidaktická východiska v konfrontaci s výchovnou i vzdělávací diverzitou, smysluplným učením a kritérii zprostředkování;

• Oblasti rozvoje (meta)kognitivních funkcí při práci s chybou;

• Metakognici jako součást autoregulace;

• Metakognitivní a autoregulační strategie v problémově orientovaných vyučovacích strategiích (IBSE, problémové vyučování, heuristické vyučování);

• Specifikace didaktické transformace v přírodovědných předmětech s důrazem na přechod od referenčních vztahů k metakognitivním poznatkům a zkušenostem;

• Strukturování odborného textu v souvislostech mentálního mapování;

• Psychodidaktické reflexe žákovských prekoncepcí a procesuální úrovně tvorby poznatků, učební styly a učební strategie v kontextu přírodovědného vzdělávání.