Cílem předmětu je seznámit studenty s rozšiřujícími poznatky navazujícími na vzdělávací obsah předmětů se zaměřením na obecnou didaktiku a pedagogickou psychologii. Psychodidaktický kontext edukace, který je v tomto předmětu akcentován, je v předmětu představován jako široký a interdisciplinární konstrukt. Pokrývá korelace mezi prvky kurikula chápaného v nejširším slova smyslu. Představuje učivo (kulturní produkt, který má instrumentální funkci, a proto musí být zpracované do smysluplné a pochopitelné podoby) a jeho mediační kontext
(zahrnující učící se a mediační subjekt v interakci), přičemž základním předpokladem efektivity je pochopení poznávacích procesů žáka, aby mohl být vzdělávací obsah důsledně zprostředkovaný vhodnými strategiemi, které rozvíjejí kognitivní úroveň žáka. Předmět představuje expozici klíčových témat, která souvisejí s kognitivním rozvojem učících se jedinců a psychodidaktickým kontextem edukace. Jde zejména o:
• Psychodidaktická východiska v konfrontaci s výchovnou i vzdělávací diverzitou, smysluplným učením a kritérii zprostředkování;
• Oblasti rozvoje (meta)kognitivních funkcí při práci s chybou;
• Metakognici jako součást autoregulace;
• Metakognitivní a autoregulační strategie v problémově orientovaných vyučovacích strategiích (IBSE, problémové vyučování, heuristické vyučování);
• Specifikace didaktické transformace v přírodovědných předmětech s důrazem na přechod od referenčních vztahů k metakognitivním poznatkům a zkušenostem;
• Strukturování odborného textu v souvislostech mentálního mapování;
• Psychodidaktické reflexe žákovských prekoncepcí a procesuální úrovně tvorby poznatků, učební styly a učební strategie v kontextu přírodovědného vzdělávání.