Charles Explorer logo
🇬🇧

Pedagogy

Class at Faculty of Science |
MUS13

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1.Současné pojetí profese učitele. Učitel jako reflektující praktik. Role učitele.

2. Pedagogika jako věda a jako „umění“. Výchova, vzdělání a vzdělávání jako základní pojmy pedagogiky. Vztah pedagogické teorie a praxe.  Historicko-společenská funkce výchovy.

3. Povaha a proměny pedagogických diskursů a jejich vliv na výchovně vzdělávací praxi.

4. Proces výchovy a jeho základní prvky (cíle, činitelé, podmínky, prostředky a výsledky výchovy).

5. Institucionalizace výchovy, význam a funkce školy v systému výchovy. Školský systém a jeho současné proměny. Školská soustava a klasifikace ISCED.

6. Transformace školy a současný stav školské reformy. Základní kurikulární a legislativní dokumenty. Rámcové vzdělávací programy a jejich převod do školních vzdělávacích programů. Kompetenční pojetí vzdělání.

7. Pedagogické modely školy (škola transmisivní, konstruktivní, alternativní školy).

8. Pedagogické situace. Pedagogická komunikace jako nástroj procesu výchovy a vzdělávání.

9. Kolegialita a týmová práce učitelů. Spolupráce učitelského sboru s dalšími aktéry  ve vzdělávacím prostředí.

10. Etická problematika a problematika hodnot v práci učitele.

11. Aktuální otázky výchovy, vzdělávání.

12. Vybrané otázky školské politiky a jejich vliv na práci školy a učitele (inkluzivní vzdělávání aj..)

Annotation

The aims of the course are oriented to the basics of educational sciences, educational terminology used, knowledge of essential schooling issues in the societal context. The development of chosen key skills in teacher education area are involved in the focus of the course as well.