Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogika I

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MUS16

Sylabus

1.        Rámce pro utváření vlastního pojetí výuky a výukového stylu učitele: koncepce výuky, současné pojetí kurikula, předchozí zkušenost s výukou, podmínky ve výuce.

2.        Cíle výuky a jejich vazba na další momenty výuky. Formulace cílů a jejich realizace ve výuce. Možnosti participace žáků na zacílení výuky..

3.        Základní otázky vzdělávacích obsahů ve výuce: výběr a možnosti uspořádání učiva, základní východiska pro  didaktickou analýza učiva. Koncept  didaktické znalosti obsahu.

4.        Základní přehled o možnostech individualizace ve výuce:  principy, technologie individualizace, typy individualizace,  individualizační systémy. Inkluzivní strategie ve školním prostředí.

5.        Volba forem výuky. Specifika forem výuky z hlediska uspořádání sociálních vztahů: kooperativní a kompetitivní formy výuky. Formy výuky z hlediska časového a prostorového.

6.        Volba metod výuky. Užívání metod reproduktivních a  produktivních.

7.        Základy třídního managementu: řízení učebních činností a  chování žáků. Základní přístupy ke zvládání rušivého chování studentů. Kázeň ve vyučování.

8.        Hodnocení ve výuce: funkce hodnocení, aktéři hodnocení, typy hodnocení: učitelské hodnocení, žákovské hodnocení. Vztah hodnocení ve výuce a školní evaluace.

9.        Specifika výuky dospělých.

10.      Aktuální témata vztahující se k výuce.

Anotace

Studijní předmět je zaměřen na utváření vlastního pojetí výuky u budoucích učitelů na základě současného didaktického vědění. Je zaměřen na to, aby studenti pochopili vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení žáka a na základě tohoto porozumění formovali své kompetence vztahující se k výuce.

Těžištěm tohoto předmětu je tedy porozumění základním aspektům výuky v podstatných souvislostech cílů – vzdělávacích obsahů – zprostředkování učiva a sociálních vztahů Předmět vytváří podmínky pro zformování komplexu základních dovedností vytvářet výukové plány, výuku realizovat a hodnotit. Pozornost je věnována i formování reflektivních schopností vztahujících se k těmto činnostem.