Charles Explorer logo
🇬🇧

Psychology II

Class at Faculty of Science |
MUS19

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Jde o rozvíjení zejména sociálně-psychologických profesních dovedností učitele a s nimi souvisejících dovedností didaktických a diagnostických:

Sociální dovednosti učitele a motivace pro efektivní výkon profese

Sociální percepce, poznávání druhých, vytváření příznivého klimatu práce skupiny, porozumění vlivu na žáky a vlivu žáků na učitele

Sociální komunikace, sebereflexe, aktualizace komunikačních dovedností, jednocestná komunikace, podmínky usnadňující předávání informací

Neverbální komunikace, jak umíme mluvit beze slov, emoce a jejich role v komunikaci, porozumění neverbálním projevům jedince

Obousměrná komunikace - zpětná vazba, jak efektivně formulovat informaci o sobě a za sebe, nácvik zpětné vazby, umění pochválit, otevřené vyjadřování pozitivních i negativních prožitků

Aktivní naslouchání a jeho nácvik, empatie k jednotlivci i k celé skupině (školní třídě), respektování a tolerování odlišného pohledu na projevy interakcí, autenticita projevů učitele ve vztahu k žákům, vyjadřování se ke konkrétním situacím a ne k zobecněným a zobecňujícím zkušenostem, akceptování osobnosti žáků

Sociální interakce ve skupině, kooperace a kompetice, techniky pro podněcování interakce a kooperace ve skupině, asertivní jednání a jeho nácvik, podporování sebekontroly žáků, vedení ke spolupráci, rozvíjení odpovědnosti žáků, rozvíjení sebedůvěry ve vlastní možnosti každého žáka, rozvíjení sebejistého vystupování

Rozvíjení tvořivosti

Konflikty a jejich zvládání, porozumění průběhu konfliktu, styly chování v interpersonálním konfliktu

Zvládání zátěžových situací ve skupině

Strategie zvládání stresu, projevy zátěže ve skupině

Duševní hygiena a relaxační aktivity ve školní třídě

Annotation

Social psychological training - social skills of teachers and pupils in schools and possibilities of their development. The training includes activities that support particular sub skills for ef-fective coping with teacher's role and development of teachers' professional competencies.

Social skills relate to self-realization, self-reflection and cognition of others, communication in school (teacher - pupil, teacher - parents, teacher - teacher), conflicts in school and coping with them and last but not least to aspects of psychological health in social interactions within school and to the training of basic relaxation exercise.