Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction to Geographical Education

Class at Faculty of Science |
MZ300S01U

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Geografie jako vědní obor. - Objekt a předmět studia geografie. - Vědní obor geografie na Přírodovědecké fakultě UK v Praze ve vývoji. Osobnosti, významné publikace, tradice a současnost.

2. Soudobý vědecký výzkum a projekty řešené na geografické sekci, mezinárodní spolupráce, studium v zahraničí.

3. Geografické vzdělávání. - Studium učitelství geografie na PřF UK v Praze. Tradice, současnost, perspektivy. - Učitel geografie-profesionál: nároky na vzdělanost a osobní kvality. - Probíhající reforma vysokého školství, funkční gramotnost, kritické myšlení, tvůrčí schopnosti, celoživotní vzdělávání.

4. Vývoj geografického vzdělávání v Česku. - Diskuse k úrovni soudobého školství v Česku - Hlavní reformy českého školství, období do roku 1948, léta 1948 - 1989 - Proměny české školy po roce 1989 - Zadání písemného úkolu č. 1: "Špatné školství vede k úpadku celé země", rozhovor s Andreasem Schleicherem, náměstkem ředitele pro vzdělávání Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Kritické čtení a podklad k diskusi.

5. Soudobé problémy a úkoly českého školství, proměny koncepce geografického vzdělávání v blízké perspektivě. - Diskuse k prostudovaným materiálům - Nové přístupy ke koncepci vzdělávání (tvorba obsahu, klíčové a odborné kompetence, funkční gramotnost, rozvoj kritického myšlení, nadaní a znevýhodnění žáci, vnitřní motivace k učení a další). - Zadání písemného úkolu č. 2: Mezinárodní charta geografického vzdělávání IGU. Problémově orientovaný přístup k tematickému poznávání světa, výuka založená na aktuálním problému s regionálním základem

6. Vysokoškolské studium - Diskuse k prostudovanému materiálu, závěry z písemného úkolu - Metody a formy studia, distanční vzdělávání, e-learning, celoživotní vzdělávání. Informační a počítačová gramotnost, znalost jazyků. - Slabé a silné stránky absolventů vysokých škol, společenské nároky na vysokoškoláka. Etická a duchovní stránka rozvoje osobnosti studenta. Kulturní rozhled, kultivovaný ústní a písemný projev, hodnotová orientace. Rozvoj environmentálního, politického a ekonomického uvědomění. - Předpoklady pro úspěšnou kariéru, rozvoj osobnosti budoucího profesionála. Styl studentské práce, plán osobního rozvoje, sebepoznání, sebehodnocení, odborná spolupráce, praxe, zahraniční stáže a další.

Annotation

Introduction to Geographical Education

The course ‘Introduction to the Discipline of Geography’ provides first year undergraduate students with an overview of Geography as both a field of scientific study and a curriculum component at the Faculty of Sciences, Charles University in Prague. The course is focused on the results of scientific research, particularly on long-term projects and research assignments currently under way at the Faculty. The course provides students with the foundation and orientation to Geography Education that started in 1990, while bringing to the forefront current issues in the Czech school system and relevant future perspectives. One of the main goals of this course is to understand university level educational approaches, especially from the perspective of students' personal and professional development, leading to future carrier preparation.