1. Geografie jako vědní obor. - Objekt a předmět studia geografie. - Vědní obor geografie na Přírodovědecké fakultě UK v Praze ve vývoji. Osobnosti, významné publikace, tradice a současnost.
2. Soudobý vědecký výzkum a projekty řešené na geografické sekci, mezinárodní spolupráce, studium v zahraničí.
3. Geografické vzdělávání. - Studium učitelství geografie na PřF UK v Praze. Tradice, současnost, perspektivy. - Učitel geografie-profesionál: nároky na vzdělanost a osobní kvality. - Probíhající reforma vysokého školství, funkční gramotnost, kritické myšlení, tvůrčí schopnosti, celoživotní vzdělávání.
4. Vývoj geografického vzd ělávání v Česku. - Diskuse k úrovni soudobého školství v Česku - Hlavní reformy českého školství, období do roku 1948, léta 1948 - 1989 - Proměny české školy po roce 1989 - Zadání písemného úkolu č. 1: "Špatné školství vede k úpadku celé země", rozhovor s Andreasem Schleicherem, náměstkem ředitele pro vzdělávání Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Kritické čtení a podklad k diskusi.
5. Soudobé problémy a úkoly českého školství, proměny koncepce geografického vzdělávání v blízké perspektivě. - Diskuse k prostudovaným materiálům - Nové přístupy ke koncepci vzdělávání (tvorba obsahu, klíčové a odborné kompetence, funkční gramotnost, rozvoj kritického myšlení, nadaní a znevýhodnění žáci, vnitřní motivace k učení a další). - Zadání písemného úkolu č. 2: Mezinárodní charta geografického vzdělávání IGU. Problémově orientovaný přístup k tematickému poznávání světa, výuka založená na aktuálním problému s regionálním základem
6. Vysokoškolské studium - Diskuse k prostudovanému materiálu, závěry z písemného úkolu - Metody a formy studia, distanční vzdělávání, e-learning, celoživotní vzdělávání. Informační a počítačová gramotnost, znalost jazyků. - Slabé a silné stránky absolventů vysokých škol, společenské nároky na vysokoškoláka. Etická a duchovní stránka rozvoje osobnosti studenta. Kulturní rozhled, kultivovaný ústní a písemný projev, hodnotová orientace. Rozvoj environmentálního, politického a ekonomického uvědomění. - Předpoklady pro úspěšnou kariéru, rozvoj osobnosti budoucího profesionála. Styl studentské práce, plán osobního rozvoje, sebepoznání, sebehodnocení, odborná spolupráce, praxe, zahraniční stáže a další.
Studijní předmět Úvod do geografického vzdělávání v přehledu seznamuje studenty 1. ročníku s vědním oborem geografie na PřF UK v Praze, s hlavním zaměřením a výsledky vědeckého výzkumu a s dlouhodobými projekty a výzkumnými záměry řešenými na fakultě v současnosti. Poskytuje studentům základní orientaci ve vývoji geografického vzdělávání v Česku do roku 1990 a zaměřuje jejich zájem k soudobým problémům českého školství a na perspektivy geografického vzdělávání v nastupujícím desetiletí.
Významným cílem předmětu je seznámení s problematikou vysokoškolského studia, s etickou a duchovní stránkou rozvoje studentovy osobnosti a přípravy na osobní kariéru.