Charles Explorer logo
🇬🇧

Theory and practice of geographical education

Class at Faculty of Science |
MZ340P100

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Absolvováním kurzu by studenti měli v rovině: 1) Znalostí a intelektových dovedností: - osvojit si obecné porozumění pojmu koncepce, strategie, osobní pojetí výuky; procvičit dovednost posoudit hlavní myšlenky dokumentů koncepčního charakteru a aplikovat obecnou koncepci do výuky zeměpisu; - osvojit si znalost základních termínů obsažených v kurikulárních dokumentech (kompetence, očekávané výstupy, průřezová témata apod.), vč. porozumění jejich významu, nejednoznačnostem, nedostatkům, základním vzájemným vztahům a vč. aplikace do výuky zeměpisu (např. formulace úloh ke konkrétnímu výstupu, zařazení průřezových témat do zeměpisného učiva aj.); - osvojit si rozmanité metody hodnocení, vč. dovednosti aplikace vybraných postupů (např. formulace kritérií hodnocení ke konkrétní činnosti). 2) Obecných dovedností: - rozvinout dovednost spolupráce ve dvojicích a malých týmech a dovednost prezentovat na veřejnosti (průběžná práce v semináři, samostatná semestrální práce - tvorba "média" (např. letáku propagujícího význam geografie pro společnost); - rozvinout dovednost kritické práce s textem (samostudium pedagogických dokumentů a odborných textů spojený s písemnou analýzou a argumentačním posouzením); - rozvinout dovednost abstrakce a konkretizace prostřednictvím aplikace teoretických koncepcí výuky do konkrétních zadání pro žáky a naopak; - rozvinout dovednost hodnocení výuky a sebereflexe vlastních postupů. Osvojení uvedeného obsahu studenti prokazují průběžnou písemnou analýzou odborných textů, závěrečnou ústní prezentací zadaného úkolu a úspěšným splněním zápočtového testu.

Hlavní témata:

Filozofie vzdělávání/vzdělávací koncepce (esencialismus-progresivismus-rekonstrukcionismus)

Stanovování vzdělávacích cílů, jejich taxonomie a hierarchie

Oficiální kurikulární dokumenty

Klíčové kompetence (s důrazem na řešení problémů)

Mediální výchova jako průřezové téma v geografii 

Environmentální výchova             

Praxe školy - ŠVP, tematický plán, vedení třídy, evidence hodnocení, administrativa, kompetence ředitele, kontakt s rodiči ad.                       

Pedagogické hodnocení - teorie, klasifikace, kriteriální hodnocení, portfolio v praxi

Exkurze do mediální instituce (po dohodě)                     

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Smyslem kurzu je uvést studenty do šířeji vymezené problematiky geografického vzdělávání a didaktiky geografie. Seminář je z většiny veden podle zásad konstruktivistické pedagogiky s důrazem na samostatné učení studentů a na sebereflexi. Proto je v kurzu kombinována forma krátkých přednášek, vlastních činností studentů v semináři i samostatně mimo něj. Důraz je kladen na porozumění základní terminologii a na koncepční systémové myšlení. Tematicky je obsah zaměřen především na rovinu plánovaného a dosaženého kurikula, konkrétně na studium oficiálních koncepčních kurikulárních dokumentů (RVP), na průřezová témata RVP (environmentální a mediální výchova) a na problematiku stanovování cílů výuky a pedagogického hodnocení. Vhled do školní praxe zajišťuje vystoupení externistů ze středních a základních škol. Kurzu předchází předmět Úvod do geografického vzdělávání (1. roč.) a kurz terénní výuky ve 2. ročníku, systematicky pak na něj navazují náslechové praxe a výuka didaktiky geografie v 1. ročníku navazujícího magisterského studia.

Předmět je realizován prezenční formou, pokud to není možné, je realizován formou distanční výuky, kdy probíhají rozvrhované lekce online v prostředí Google Meet.

Předmět byl inovován v rámci projektu Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK, registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, financovaného prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.