Charles Explorer logo
🇨🇿

Geografie zemědělství

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MZ340P143

Sylabus

Úvod: obsah a struktura kurzu, podmínky pro zápočet a zkoušku, literatura a prameny, zadání témat prací, exkurze

Geografie zemědělství, rurální geografie: vývoj oboru, proměny výzkumných témat, metodické přístupy studia, teorie, geografie zemědělství a rurální geografie v Česku

Vznik a šíření zemědělství

Lokalizační faktory: přírodní a socioekonomické podmínky pro zemědělství, význam přírodních faktorů pro rozmístění zemědělské výroby ve světě a v Česku, metodika hodnocení

Zákonitosti prostorového rozmístění zemědělské výroby (Thünenova teorie)

Specializace a typologie zemědělské výroby

Institucionální rámec (velikostní a vlastnická struktura, kulturní konsekvence), globalizace, potravinové sítě

Zemědělství ve světě, regionální diferenciace: zemědělský půdní fond a jeho struktura, zaměstnanost, hrubá zemědělská produkce, intenzita a produktivita zemědělství, rostlinná a živočišná výroba

Hlad a výživa ve světě, zelená revoluce

Dlouhodobý vývoj využití ploch v Česku: metodika, výsledky

Venkov a zemědělství Česka 1845–2021

Vývoj zemědělství v Česku: od k produkčního k postproduktivnímu zemědělství, změny konceptů, diverzifikace zemědělských činností

Zemědělství v Evropě, postavení Česka, Společná zemědělská politika EU a její vývoj

Anotace

Cílem přednášky je seznámit studenty se základy jedné z disciplín ekonomické geografie, geografie zemědělství, resp. rurální geografie. V rámci kurzu se studenti formou přednášek a diskuse nad články a zpracovanými tématy seznámí s vývojem oboru (od geografie zemědělství k rurální geografii), s metodami používanými v geografii zemědělství, se zákonitostmi rozmístění zemědělské výroby ve světě, v Evropě a v Česku, s postavením zemědělství v současném světě, se zemědělstvím a spotřebou potravin ve světě a v Česku, se vztahem zemědělství a životního prostředí, se zemědělstvím Česka (vývoj zejména po roce 1989, hlavní trendy a teoretické koncepty zemědělského hospodaření), dlouhodobým vývojem využití ploch a vztahem zemědělství a krajiny.

Důraz je kladen na práci s literaturou, v hodinách pak na diskusi, vysvětlení a pochopení problematiky.