Charles Explorer logo
🇨🇿

Geografie služeb a cestovního ruchu

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MZ340P163

Sylabus

1. Předmět geografie služeb a její postavení v rámci geografických disciplín.

2. Vymezení terciérního sektoru a jeho vnitřní členění. Postavení služeb v rámci ekonomiky, jejich specifičnost a současný význam.

3. Regionální diferenciace služeb.

4. Prostorové aspekty obslužné sféry (základní pravidelnosti, vývojové trendy, Christallerova teorie centrálních míst).

5. Obslužná regionalizace (základní interakční modely).

6. Geografie maloobchodu - vývoj a současný stav maloobchodního sektoru.

7. Geografie výrobních služeb.

8. Veřejné služby a jejich prostorové aspekty, pravidelnosti a vývoj.

9.   Geografie cestovního ruchu - základní terminologie, zdroje, ukazatele a metody.  Historický vývoj CR, vývoj geografie CR.

10. Cestovní ruch v globálním měřítku, dopady CR, overturismus, dopady pandemie.

11. Regionalizace cestovního ruchu ve světě. Základní charakteristiky makroregionů.

12. Geografie cestovního ruchu Česka – vývoj, regionalizace, problémy, organizace a řízení, druhé bydlení.

Anotace

První část kurzu je věnována geografii služeb. Jedná se o základní kurz, který tvoří vstup do problematiky heterogenní obslužné sféry a její reflexe v dílčích odvětvových disciplinách sociální geografie. Pozornost je dále věnována regionálnětvorným aspektům terciérních aktivit společnosti.

Druhá část kurzu je zaměřena na geografii cestovního ruchu jako jednu z nejvýznamnějších a dynamicky se rozvíjejících součástí terciéru. Diskutovány jsou teoretické a obecné otázky. Je podán základní přehled o cestovním ruchu, s důrazem na vývoj a trendy hlavních statistických ukazatelů a proudů turistů na úrovní globální a makroregionální, efekty pandemie, dopady CR. Poslední část je věnována základním tématům geografie cestovního ruchu v Česku.

V případě nutnosti bude výuka probíhat on-line formou. Bližší informace budou studentům zaslány mailem.