Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika geografie II

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MZ340P27B

Sylabus

Studium didaktiky geografie II. navazuje na výukový předmět didaktika geografie I. Studium je hodnoceno zápočtem, ukončeno je státní závěrečnou zkouškou. Cíle předmětu Hlavním cílem didaktiky geografie je přispět k tomu, aby studenti získali způsobilost vyučovat zeměpisu na čtyřletých i osmiletých středních všeobecně vzdělávacích školách. Vyučování zeměpisu vnímáme jako formu výchovy (včetně vzdělávání) a činnost učitele jako vytváření podmínek pro učební aktivity žáků v duchu pedagogického konstruktivismu. Didaktická témata a úkoly z nich vyplývající jsou prezentována a cvičena v širším kontextu geograficko-didakticko-pedagogicko-psychologickém. Tříhodinový blok výuky je koncipován tak, aby studenti měli příležitost procvičovat a osvojit si zejména tyto znalosti a dovednosti:

1. věcně správně používat odborný (didakticko-pedagogicko-geografický) jazyk;

2. koncipovat výukový předmět v kontextu hlavních požadavků strategických a kurikulárních dokumentů, dosaženého geografického poznání, vzdělávacích potřeb žáků určitého věku, národních tradic i podnětů ze zahraničí;

3. znát možné alternativní přístupy k výuce zeměpisu a dokázat použít ty z nich, které jsou adekvátní konkrétním výukovým podmínkám;

4. formulovat klíčové teze (generalizace) a pojmy jednotlivých geografických témat; formulovat operativní cíle, které dokládají určitou míru porozumění a využívání stanovených tezí; formulovat hierarchickou strukturu relevantních výukových cílů, které směřují k celkovému rozvoji osobnosti žáků;

5. aplikovat konstruktivistický model při vlastní výuce vybraného tématu v rámci mikrovyučování;

6. klást relevantní otázky a úkoly různého typu a funkce; při jejich plánování vycházet z cílů hodiny,  při zadávání úkolů spojených s využíváním různých typů map, fotografií, grafů, tabulek prokázat geografický způsob uvažování;

7. motivovat k učení se zeměpisu i vzbudit hlubší zájem žáků o geografii;

8. znát rozmanité metody a techniky výuky zeměpisu a jejich podmíněnost s cíli výuky, dokázat je využít v kontextu zvolených výukových cílů a konkrétních podmínek výuky, zvláště pak metody přispívající ke kritickému a tvůrčímu myšlení žáků a k procvičování oborových i obecných dovedností;

9. participovat na výuce mezioborových témat tak, aby byl zřejmý specifický přístup a přínos geografie;

10. zvolit relevantní kritéria hodnocení a podle nich posuzovat výkony žáků i vlastní činnosti, proces vyučování/učení, studijní a výukové prostředky a nástroje hodnocení. Provádět pedagogickou reflexi, znát "kvality" různých forem hodnocení a jejich použití dokázat obhájit;

11. znát trendy v geografickém vzdělávání v Česku i v zahraničí, dokázat vysvětlit příčiny i důsledky klíčových problémů geografického vzdělávání v Česku;

12. chtít a umět se svobodně a odpovědně (v roli učitele zeměpisu) rozhodovat v rámci autonomní školy, mít zájem podílet se na odborných diskusích o různých otázkách geografického vzdělávání. Obsahové zaměření jednotlivých přednášek a seminářů:  Přednášky a semináře jsou zacíleny na praktické uplatnění oborově didaktických přístupů a zásad ve výuce zeměpisu napříč fyzickogeografickými, sociálněgeografickými i regionálněgeografickými tématy: Geografické otázky jako nástroj podporující i hodnotící geografické myšlení žáků; Různé typy geografických testů: jejich tvorba a hodnocení;  Strategie rozvoje geografického myšlení; Metody a techniky podporující oborové čtení a rozvoj klíčových kompetencí; Fotografie a videa jako prostředky podporující myšlení; Geografie a digitální gramotnost; Cílený rozvoj postojů žáků ve výuce zeměpisu; Procvičování výkladu a vysvětlení fyzickogeografických jevů a procesů; Kriteriální hodnocení učebnic zeměpisu; Terénní výuka – shrnutí koncepcí a různých přístupů; Přehodnocení osobní koncepce výuky zeměpisu.

Anotace

Hlavním cílem didaktiky geografie je přispět k tomu, aby studenti získali způsobilost vyučovat zeměpisu na čtyřletých i osmiletých středních všeobecně vzdělávacích školách. Výuka je koncipována tak, aby studenti měli příležitost si osvojit určité vybrané profesní znalosti a dovednosti (viz sylaby).

Studium didaktiky geografie II. navazuje na výukový předmět didaktika geografie I. Studium je hodnoceno zápočtem (u jednooborového studia zkouškou), ukončeno je státní závěrečnou zkouškou.