Charles Explorer logo
🇬🇧

Human Ecology and Population Development

Class at Faculty of Science |
MZ340P72

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

2023/2024 2.10. Úvod do tématu, požadavky na splnění předmětu - D. Drbohlav a D.

Dzúrová 9.10.  Úvod do problematiky. Ekologie jako přírodní a společenská věda.

Teorie osobnosti a vybrané pravidelnosti vztahu člověk-prostředí na mikroúrovni - D. Drbohlav. Úvod do problematiky.

Ekologie jako přírodní a společenská věda. Teorie osobnosti a vybrané pravidelnosti vztahu člověk-prostředí na mikroúrovni 16.10. Člověk v prostředí – mezoúroveň - D.

Drbohlav. Moderní versus postmoderní, kulturní vzorce podle vybraných zemí, Inglehart a jeho modernizační teorie, posuny ve formách a stylu – práce, rodinné a sociální vztahy, mentalita národa, „kultura městská versus venkovská“, diferenciace Česka a jeho vybrané „subkultury“. 23.10.

Změna klimatu a environmentální migrace – globální/makro pohled - D. Drbohlav.

Stav a vývoj prostředí, klimatická změna, environmentální migrace (EM) – definice, legislativa, tzv. „amenity migration“, EM – počty a prostorová diferenciace, determinanty, podmíněnosti, přístupy k analýze, důležité aspekty EM, migrace jako adaptace, vymýcení mýtů (de Haas), případová studie – Marshallovy ostrovy. 30.10. Mapy českého zdravotnictví – D.

Dzúrová (BUDE UPRESNENO) 6.11. Urbanizace, města a problémy rozvoje (D.

Drbohlav). K vybraným globálním problémům lidstva, města v ohrožení, Habitat III a „New Urban Agenda“, superdiverzita, slumy, ekonomické aspekty procesu urbanizace, negativní stránky urbanizace, výzvy nového rozvoje, pět klíčových principů řízení rozvoje měst, úspěch možný? 13.11.

Vztah člověka a prostředí v průběhu lidského života. Sociální nerovnosti ve zdraví, koncepty, modely, rizika, strategie.

D. Dzúrová.

One Health. Zdraví, definice WHO.

Sociální model zdraví. Ekologický trojúhelník.

Nerovnosti ve zdraví. Globální rizika.

Resilience. Adaptace na životní podmínky.

Ekvita. Teorie epidemiologického a zdravotního přechodu.  20.11 Člověk a prostředí, sociální nerovnosti ve zdraví v rámci Evropy.

D. Dzúrová.

Nerovnosti ve zdraví v rámci Evropy. Integrované přístupy k životnímu prostředí a zdraví 27.11. Člověk a prostředí, sociální nerovnosti ve zdraví, Česko.

D. Dzúrová.

Kartografické zobrazení zdravotních dat formou map a následně atlasů. Zdroje dat. Monitoring zdraví a životního prostředí, SZÚ Výzkum – analýza regionální diferenciace, popis rozdílů a hledání vysvětlení Na aktuální téma: Zdravotní krize – Zdravotní katastrofa 4.12. Člověk a prostředí, nerovnosti ve zdraví v rámci Asie/Japonska, M.

Ohno, D. Dzúrová 11.12. Člověk a prostředí, nerovnosti ve zdraví v rámci Afriky, K.

Gabrielová, D. Dzúrová 18.12.

Prezentace seminárních projektů (A). D.

Drbohlav a D. Dzúrová 8.1.  Prezentace seminárních projektů (B).

D. Drbohlav a D.

Dzúrová

Annotation

The course as such is composed of two parts. The first part is more theoretical and is devoted to human ecology viewed in a geographical perspective. On the other hand, the second part is more "practical", concentrated upon demography and population development issues.

The main goal of the course is to teach students to more understand an intricate and complex relationship between population and society in mutual connections and at different regional-hierarchical levels.

The whole course is to focus upon interrelations between theory and practice while also providing students with various research approaches and results of relevant research projects.

During the course students work on their own projects and, consequently, discuss their actual topics which are related to what is delivered by teachers.