Harmonogram a přehled témat 2. 10. Úvod, co jsou konfliktní regiony, přehled témat, literatura, povinnosti studentů, výběr referátů (L. Jelen) 9. 10. Teoretický rámec; typologie a distribuce konfliktů ve světě; ozbrojené konflikty v globálním kontextu. (J. Tomeš) 16. 10. Izraelsko-palestinský konflikt (J. Vágner)
Článek: Arieli (2012)
Referáty:
Izrael a Palestina (aktualizace 2017–23), Libanon (aktualizace 2017–23) 23. 10. Politický islamismus (L. Jelen)
Článek: Beránek (2014)
Referáty:
Somálsko, Írán, Afghánistán, Mali, Nigérie 30. 10. Region MENA: revoluce a konflikty (L. Jelen)
Referáty:
Jemen, Libye, Alžírsko, Súdán, Tunisko, Egypt 6. 11. Ruská federace a „blízké zahraničí“ – politické režimy a geopolitika (L. Jelen)
Článek: Kolesnikov (2016)
Referáty:
Čečensko, Bělorusko, Kyrgyzstán-Tádžikistán 13. 11. Postsovětský region – konflikty a de facto státy (L. Jelen)
Podněstří, Náhorní Karabach, Jižní Osetie, Abcházie 20. 11. Subsaharská Afrika (M. Lepič):
Článek: Fjelde, Von Uexkull (2012)
Referáty(max. 3): Jižní Súdán, vojenské převraty v Sahelu, Středoafrická republika, Eritrea, Etiopie, případně jiné "konfliktní" regiony dle domluvy 27. 11. Jižní Asie: Indický subkontinent a JV Asie. (J. Tomeš)
Referáty:
Indie – náboženské (hinduisté x muslimové) a etnické konflikty, Pákistán – Wazíristán a terorismus, Kašmír, Myanmar - („občanský konflikt“, Rohingyové, Karenové), Filipíny (Sulu a Mindanao), Indonésie (Moluky, Papua) 4. 12. Latinská Amerika. (J. Vágner)
Článek: Trinkunas, H. (2013)
Referáty:
Venezuela (aktualizace 2017-23), Kuba (aktualizace 2017-23), Bolívie (aktualizace 2017-23), Kolumbie (aktualizace 2017-23), Mexiko (aktualizace 2017-23), Chile (aktualizace 2017-23), Ekvádor (aktualizace 2017-23), Brazílie (aktualizace 2017-23), Problematika globálních LA velkoměst 11. 12. Separatismus, nacionalismus a iliberální politika v Evropě (M. Lepič)
Povinný článek: Sorens (2005)
Doporučený článek: Lepič (2017)
Referáty:
Blok „separatismus“ (max. 3 referáty): Skotsko, Severní Irsko, Wales, Vlámsko, Korsika, Katalánsko, Baskicko, Jižní Tyrolsko, Sardinie, Iredentismus maďarské minority, Republika Srpska, Severní Makedonie, Kosovo
Blok „iliberální politika“ (max. 2 referáty): Španělsko, Itálie, Polsko, Maďarsko, Slovensko, Srbsko 18. 12.
Čína (L.Jelen)
Referáty:
Ujgursko, Tibet, Tchaj-wan, Jihočínské moře, Severní Korea
Předmět "Konfliktní regiony" je zaměřen na analýzu a diskusi aktuálních nebo relativně nedávných témat týkajících se politických problémů ve vybraných regionech světa. Důraz je kladen na témata politické a bezpečnostní nestability, napětí a ozbrojených konfliktů; věnujeme se ale také problémům ekonomickým, sociálním či environmentálním. Hledáme podmíněnosti zkoumaných problémů a jejich hlubší kontext. Struktura předmětu se rok od roku mírně mění v závislosti na aktuálním dění, vždy jsou ale zkoumaná témata zarámována v teoretickém, historickém a geografickém kontextu. V aktuálním akademickém roce se v jednotlivých lekcích objeví následující témata a problémové regiony: typologie a distribuce konfliktů ve světě; Blízký východ a Severní Afrika, Rusko a region bývalého SSSR; Jižní Asie a jihovýchodní Asie; Čína a východní Asie; Latinská Amerika; Subsaharská Afrika; bývalá Jugoslávie a vybrané regiony západní Evropy (blíže viz sylabus). Každá lekce je složena ze tří částí: (1) přednáška jednoho z vyučujících uvozující problémy v daném regionu a teoretický kontext; (2) prezentace referátů studentů a diskuse na vybrané aktuální téma; (3) diskuze zadaných odborných článků k tématu lekce.
Cílem předmětu je, aby student po jeho absolvování:
- uměl pojmenovat klíčové politické problémy současného světa a vysvětlit jejich příčiny
- se orientoval v aktuálních konfliktních regionech, dokázal určit jejich hlavní politické aktéry
- znal základní místopisné pojmy konfliktních regionů
- rozuměl teoretickým, historickým a geografickým souvislostem vybraných konfliktů
- se orientoval v základní literatuře studia konfliktů, zejména v odborných časopisech
- byl schopen samostatně referovat a diskutovat o vybraném konfliktním regionu na základě prezentace a posteru