Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny myšlení SG a RG

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MZ340P96K

Sylabus

Program kurzu:

Úvod: Proměny geografického myšlení jako vědecký problém

Tradice regionální geografie

Geografie prostorovou vědou

Post-pozitivistické přístupy ve společenských vědách a v geografii

Humanistické geografie – Behaviorální geografie

Radikální geografie – Marxistická geografie

Feministické geografie

Postmoderní geografie – Kulturní a prostorový obrat ve společenských vědách

Post-strukturalistické geografie  – Geografie diference / různorodosti

Nová kulturní a nová regionální geografie

Česká sociální geografie v posttotalitním období

Reflexe tzv. nových geografií v české sociální a regionální geografii

Anotace

Cílem předmětu je představit proměny geografie od jejího etablování v moderní vědní obor v 19. století po současnost. Svým zaměřením předmět umožňuje studentům na příkladu hlavních etap, resp. klíčových paradigmat pochopit podstatu proměn předmětové orientace regionální a humánní geografie na pozadí vývoje geografie, systému věd i v měnících se časoprostorových a společenských kontextech.

V kurzu jsou představeny proměny nejen obsahu (výzkumná témata a problémy) a klíčových geografických konceptů (region, místo, krajina, měřítko ad.), převažující metodologické přístupy bádání, ale i stěžejní osobnosti a “školy” světové a české regionální a humánní geografie.

Obsah předmětu je koncipován s ohledem na požadavky SZZK v navazujících magisterských studijních programech/oborech: Sociální geografie a regionální rozvoj, Regionální a politická geografie a Krajina a společnost. Absolvování předmětu by mělo studentům usnadnit zpracování závěrečných prací, hlavně obecných teoretických a metodologických východisek práce, a přípravu k SZZK.

V průběhu předmětu jsou uplatněny prvky distančního vzdělávání.

Důraz se klade na samostudium a kritické čtení textů uvedených k jednotlivým lekcím v SIS a v Moodle: MZ340P96 Dějiny myšlení SG a RG - https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=768#section-0

Porozumění textům se ověřuje formou individuálních dílčích výstupů studentů (např. anotace, myšlenkové schéma, poster, prezentace).