Předmět zahrnuje přednášku a seminář (2/1) a sestává se z následujících bloků: 1. Úvod do kulturní geografie – tradiční kulturní geografie; časopisy, věda a výzkum v kulturní geografii. Postavení a vývoj disciplíny v systému věd a v geografii, hlavní představitelé.
Proces vzniku a formování kultury; lokalizace kultury; prostorové aspekty kultury (geografická organizace společnosti/kultury), kulturní oblasti. 2. Kulturní obrat – "nová" kulturní geografie; kulturní obrat (cultural turn) a prostorový obrat (spatial turn) ve společenských vědách; sociální konstrukce reality (společenská organizace prostoru). 3.
Identity – kultura, sociální a územní identity, identita území a územních komunit; "my" versus "oni" v kulturní geografii; kulturní sounáležitost; složky identity; regionální identita obyvatel a identita regionů. 4. Jazyk, etnicita, konflikt – jazyk jako kulturní kapitál; jazyková diverzita; revitalizace jazyků; "lingvistické inženýrství"; jazyk a dialekt; kultura a politika; kulturní politika; kulturní války. 5.
Dědictví a místo – proces formování a reprodukce dědictví, přírodní a kulturní dědictví; kulturní diverzita; identita území – hodnota a percepce místa/regionu; genius loci; využití, ochrana a management dědictví. 6. Kulturní krajiny, regiony a hranice – kulturní krajina a její vnímání; krajina jako symbol; paměť krajiny; program UNESCO "Člověk a biosféra"; regiony a hranice v kulturní geografii (formování regionů). 7.
Náboženství – role náboženství v prostorových souvislostech, religiózně-kulturní problematika, náboženské konflikty; vztah státu a náboženství; sekularismus a postsekularismus. 8. Religiózní krajina – systém interakcí mezi náboženstvím a prostorem; sakrální objekty 9.
Multikulturalismus – kulturní konflikty; role kultury v rozvoji společnosti; konsociační model demokracie 10. Feministické geografie – genderové stereotypy; feminita; maskulinita; kvalitativní metody; feministické geografie náboženství 11.
Kultura a územní rozvoj – milieu, kulturní aspekty v lokálním, regionálním i makroregionálním rozvoji území; role kultury v rozhodován í aktérů/subjektů a jejich zájmových skupin, institucionální přístupy v regionálním rozvoji, lidský a sociální kapitál v území; centrum a periferie v kulturní geografii; kultura a geografie každodennosti. 12. Seminář – představení a diskuze vybrané problematiky
V průběhu přednášky a semináře se studenti seznamují s kulturní geografií – předmětem a objektem studia, hlavními směry kulturněgeografických výzkumů ve světě a v Česku ("školami" a osobnostmi) a postavením kulturní geografie v systému geografických disciplín. Diskutují přínos kulturní geografie regionálnímu studiu a metodologii v geografii. Analyzují jednotlivé složky kultury a jejich vztah k vývoji a rozvoji regionů. Diskutovány jsou též otázky kulturní politiky, kulturních konfliktů, vymezení a vývoj kulturních regionů a hranic, institucionálních přístupů v regionálním rozvoji (sociokulturní faktory a podmíněnosti územního rozvoje), formování a ochrany kulturního a historického dědictví kulturní krajiny, územních identit a identit územních komunit, religiozity a religiózní a kulturní krajiny.
V semináři se uplatňují prvky distančního vzdělávání – důraz se klade na samostatnou práci studentů (jednotlivců) i týmovou spolupráci. Interaktivní forma výuky umožňuje studentům uplatnit poznatky např. z politické, historické, religiózní a dalších disciplín geografie, kulturní/sociální antropologie, sociologie, ekonommie a regionálních věd (branding míst, regionální marketing) apod.
Výuka předmětu Kulturní geografie se uskutečňuje také prostřednictvím aplikace Moodle.