Osnova předmětu: Geografie jako vědní obor. Objekt a předmět studia geografie. Vědní obor geografie na Přírodovědecké fakultě UK v Praze ve vývoji. Osobnosti, významné publikace, tradice a současnost. Soudobý vědecký výzkum a projekty řešené na geografické sekci, mezinárodní spolupráce, studium v zahraničí. Geografické vzdělávání. Geografické vzdělávání jako předmět studia a výzkumu. Otevřené otázky v rovině zamýšleného, realizovaného a dosaženého kurikula. Příklady realizovaných výzkumů. Různé přístupy k obsahovému zaměření geografického vzdělávání Vývoj geografického vzdělávání v Česku (proměny koncepce i vnějšího kontextu, soudobé problémy a výzvy) Slabé a silné stránky absolventů vysokých škol, společenské nároky na vysokoškoláka. Etická a duchovní stránka rozvoje osobnosti studenta. Kulturní rozhled, kultivovaný ústní a písemný projev, hodnotová orientace. Rozvoj environmentálního, politického a ekonomického uvědomění. Předpoklady pro úspěšnou kariéru, rozvoj osobnosti budoucího profesionála. Styl studentské práce, plán osobního rozvoje, sebepoznání, sebehodnocení, odborná spolupráce, praxe, zahraniční stáže a další. Obsah cvičení:
1. Seznámení s požadavky pro zápočet, doporučená literatura, zadání referátu, opakovánímístopisu Česka
2. Písemný test- místopis Česka , formální náležitosti referátu, citace
3. Odevzdání referátu - písemná podoba, prezentace referátu ppt (á 5 minut) +diskuse
4. Písemný test - místopis Evropy, vyhodnocení písemné podoby referátů, prezentace referátu ppt (á 5 minut) +diskuse
5. Prezentace referátu ppt (á 5 minut) + diskuse
6. Opravný písemný test, dokončení oprav písemné podoby referátu
7. Zápočtový test (znalosti o fakultě, vývoji geografie, dovednost citovat) Harmonogram cvičení: lichý:
1. -
4.
10.,
2. -
18.
10.,
3. -1.
11., 4 .-
15.
11.,
5. -
29.
11.,
6. - 13
12.,
7. -
3.
1. sudý:
1. -
11.
10.,
2. -
25.10.,
3. -
8.
11.,
4. - 22 .11.,
5. -
6.
12.,
6. -
20.
12.,
7. - 3 .1.
Studijní předmět Úvod do geografického vzdělávání v přehledu seznamuje studenty 1. ročníku s vědním oborem geografie včetně didaktiky geografie na PřF UK, s hlavním zaměřením a výsledky vědeckého výzkumu a s dlouhodobými projekty a výzkumnými záměry řešenými na fakultě v současnosti. Poskytuje studentům základní orientaci ve vývoji geografického vzdělávání v Česku i v zahraničí a zaměřuje jejich zájem k soudobým problémům českého školství a na perspektivy geografického vzdělávání v dalších desetiletích.
Významným cílem předmětu je seznámení s problematikou vysokoškolského studia, s etickou a duchovní stránkou rozvoje studentovy osobnosti a přípravy na osobní kariéru.
ZÁPOČTOVÝ TEST 8. 1. 2024 14:50 Velká geologická posluchárna